Terug Gemeenteraad

Mon 26/05/2025 - 19:30 Raadszaal

Openbaar

-00- Mededeling

Secretariaat

-01- Algemeen beleid en coördinatie administratie Gemeente en OCMW

Beleid en organisatie

Secretariaat

-03- Preventie - Veiligheid

-04- Algemene leiding administratieve personeelsaangelegenheden

Personeel

-16- Grondbeleid

Landmeter

  • Er werd door Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg (Meerbeek), in opdracht van de gemeente Zaventem een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van een voetgangersbrug over de Woluwe ter hoogte van de kadastrale percelen, Zaventem 2 de Afdeling, Sectie C nrs. 291E 5 en 294 Z 3, ter plaatse gekend Kleine Daalstraat. Het ontwerp voorziet in de aanleg van een voetgangersbrug over de Woluwe binnen nieuwe rooilijnen, in het verlengde van twee eerder aangekochte kadastrale percelen dewelke de verbinding maken tussen de wegenis Kleine Daalstraat en het gemeentelijk park H. Henneaulaan. Het rooilijnplan voorziet in drie innames (5ca + 7ca + 7ca) dewelke in een latere fase voorzien zijn om over te dragen aan het openbaar domein van de gemeente Zaventem. Voor het dossier werd een openbaar onderzoek gehouden van 14 maart 2025 t.e.m. 12 april 2025 waarbij één bezwaarschrift werd ingediend. De Raad wordt verzocht het hierbij horende rooilijnplan en het technisch dossier inzake het ontwerp tot uitvoering van een voetgangersbrug over de Woluwe goed te keuren.

  • In het kader van de uitvoering en realisatie van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen in overleg met de Provinciale erosiecoördinator, wordt een onroerend goed door de verdeelde eigenaars te koop aangeboden aan de gemeente. Het betreft één perceel bouwland gelegen Ellie Aubinaustraat en gekadastreerd Zaventem 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 379X, met een oppervlakte van 22a 69ca volgens kadastrale legger. De verdeelde eigenaars bieden het perceel aan de gemeente aan tegen de verkoopprijs van  18.152,00 euro volgens de kadastrale oppervlakte, hetzij 8 euro/m². Overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem is het wenselijk om dit onroerend goed aan te kopen. Bovendien kan de gemeente overeenkomstig de bepalingen van het Provinciaal reglement subsidies aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijbehorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten. De aankoop van onroerende goederen in het kader van erosiebestrijding is nominatief voorzien in het vastgestelde budget van de Meerjarenplanning gemeente Zaventem. De Raad wordt verzocht deze principiële aankoop goed te keuren.

-27- Feestelijkheden - Jumelage

-32- Onderhoud Wegen en Groen Patrimonium Gemeente en OCMW

-39- Financien en begroting gemeente en OCMW

Bevolking

  • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt de belastingverordening op de afgifte van administratieve stukken (aanslagjaren 2024-2025) zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 (bijlage 1) gewijzigd vanaf 1 juli 2025.

    Tevens wordt voorgesteld bestaande belastingtarieven te verhogen en voor een aantal nieuwe producten/documenten een gemeentelijke belasting te heffen. Voor wat betreft de verhoging van de gemeentelijke tarieven, wordt er tevens verwezen naar een benchmarking bij enkele andere gemeenten/steden (bijlage 2).  

-51- Politie

-Z99- Varia

Secretariaat