De voorzitter opent de zitting op 26/05/2025 om 19:32.
De gemeente ontvangt het verslag van de bijzondere algemene vergadering d.d. 25 maart 2025.
De gemeente ontvangt via mail de presentatie van de informatiesessie voor de gemeenteraadsleden d.d. 08 mei 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de bijzondere algemene vergadering van Fluvius d.d. 25 maart 2025 en de presentatie van de informatiesessie voor de gemeenteraadsleden d.d. 08 mei 2025.
Gelet op:
Overwegende:
Mevrouw Ingrid Holemans bekleedde het ambt van burgemeester van de gemeente Zaventem tijdens de volgende periodes :
Het is de bevoegdheid van de Vlaamse Regering om de titel van ere-burgemeester toe te kennen;
De voorwaarde waaronder de toekenning van deze eretitel kan gebeuren :
- minstens 1 legislatuur of 6 jaar het ambt van burgemeester in dezelfde gemeente hebben uitgeoefend
Zowel de betrokkene als de gemeenteraad kunnen een verzoek tot toekenning van de eretitel bij de Vlaamse Regering indienen.
Mevrouw Holemans voldoet aan de voorwaarde om deze titel te verkrijgen.
Dhr. Peter Rosel heeft een schrijven gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad tot het bekomen van de titel ere-schepen;
De titel van ere-schepen kan worden toegekend aan de afgetreden mandataris die gedurende één legislatuur of ten minste 6 jaar het mandaat van schepen heeft uitgeoefend in het lokaal bestuur Zaventem;
Dhr. Peter Rosel was OCMW-raadslid van 01 januari 1995 tot 31 december 2000, vervolgens heeft hij van 01 januari 2001 tot 31 december 2018 het mandaat van schepen uitgeoefend en was hij ten slotte gemeenteraadslid in de periode 01 januari 2019 tot 30 november 2024.
Hiermee voldoet hij aan de anciënniteitsvoorwaarden om aanspraak te maken op de eretitel van ere-schepen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 148 en 17 § 4
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikels 40 en 41
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 over het statuut van de lokale mandataris
Mevr. Ingrid Holemans heeft een schrijven gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad tot het bekomen van de titel ere-schepen;
De titel van ere-schepen kan worden toegekend aan de afgetreden mandataris die gedurende één legislatuur of ten minste 6 jaar het mandaat van schepen heeft uitgeoefend in het lokaal bestuur Zaventem;
Mevr. Ingrid Holemans was schepen van 01 januari 1989 tot 30 juni 2016, vervolgens heeft zij van 01 juli 2016 tot 01december 2024 het mandaat van burgemeester uitgeoefend.
Hiermee voldoet zij aan de anciënniteitsvoorwaarden om aanspraak te maken op de eretitel van ere-schepen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikel 148 en 17 § 4
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: artikels 40 en 41
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 over het statuut van de lokale mandataris
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 28 april 2025.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 28 april 2025 worden goedgekeurd.
De gemeente Zaventem is vennoot van de cv Zefier.
De gemeente ontvangt de uitnodiging via e-mail van 04 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van cv Zefier op donderdag 12 juni 2025 om 14 uur die zal plaatsvinden in AuditoRium4 – Communicatie Campus, Sint-Denijslaan 485 te Gent en de ter beschikking gestelde documenten.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van cv Zefier op donderdag 12 juni 2025 goed en bevestigt de mandaten.
De gemeente Zaventem is aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius..
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 25 maart 2025.
Per aangetekend schrijven van 4 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 23 juni 2025 om 18 uur plaatsheeft in De Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem.
Een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Zaventem op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking werd gesteld en op 24 april 2025 aanvullende documentatie m.b.t. agendapunt 5 werd overgemaakt.
Het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv, zoals beslist door de Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde in zijn zitting van 25 maart 2025, en de beslissing om deze deelneming, de hiermee gepaard gaande inbreng in geld (2.000,00 euro), de motiveringsnota en de gevraagde volmacht verlening ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van 23 juni 2025 alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst, ter bekrachtiging voor te leggen aan deze algemene vergadering.
Het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming wordt afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde keurde in voormelde zitting van 25 maart 2025 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de deelneming in Transco Energy cv o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze deelneming impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Fluvius Halle-Vilvoorde of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Fluvius Halle-Vilvoorde recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de gemeenteraad of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius op 23 juni 2025 en de bevestiging van de mandaten.
Eveneens hecht de gemeenteraad zijn goedkeuring aan het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Engergy cv door Fluvius Halle-Vilvoorde.
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op 10 november 2019 en eindigend op 10 november 2035.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 waarbij de heer Piet OCKERMAN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Natalie MISEUR, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, werden aangeduid.
De oproepingsbrief van 4 april 2025 tot de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale op woensdag 18 juni 2025 om 18 uur die zal plaatshebben in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale op 18 juni 2025 en bevestigt de mandaten.
De gemeente Zaventem is aangesloten bij Farys ov.
De oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Farys ov op vrijdag 20 juni 2025 om 14u30, die zal plaatshebben in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom).
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Alihsan ÖZKAN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Sara KURT, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de Algemene Vergadering van Farys ov op 20 juni 2025 en bevestigt de mandaten.
De gemeente Zaventem is aangesloten bij Creat Services dv.
De oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025 om 14u30 die zal plaatshebben in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom).
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden de heer Yannick POOT, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Lukas SCHILLEBEECKX, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de Algemene Vergadering van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025 en bevestigt de mandaten.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Poolstok cv op vrijdag 06 juni 2025 om 10 uur in De Hoorn, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven.
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat aan de gemeente overgemaakt werd.
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 januari 2025 werden de heer Piet OCKERMAN, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Stefanie DE MOL, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok cv op vrijdag 6 juni 2025 en bevestigt de mandaten.
De gemeenteraad ontvangt via mail van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn de dato 02 mei 2025 de uitnodiging voor de 34e gewone algemene vergadering van de aandeelhouders van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn op dinsdag 27 mei 2025 om 14 uur in Lamot Congres and Heritage center, Van Beethovenstraat 8/10 te 2800 Mechelen.
Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 31 maart 2025 werd voor de verdere duur van deze legislatuur de heer Lukas SCHILLEBEECKX, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Jona OP DE BEECK, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn op dinsdag 27 mei 2025 en de bevestiging van de mandaten.
De gemeente Zaventem is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente ontvangt oproeping tot de algemene vergadering van Cipal op dinsdag 24 juni 2025 om 16 uur in het Technologiehuis, Cipalstraat 3 te 2240 Geel.
Bij raadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werden mevrouw Jona OP DE BEECK, als effectief vertegenwoordiger, en de heer Yannick POOT, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid.
Documenten en toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering werden ingesloten.
Voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring te weigeren.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal op dinsdag 24 juni 2025 en bevestigt de mandaten.
De gemeente ontvangt een schrijven van 14 mei 2025 van Interza cvba waarbij er wordt opgeroepen om deel te nemen aan de jaarvergadering van Interza cvba die op woensdag 25 juni 2025 om 19 uur op de hoofdzetel van Interza, Hoogstraat 185 te 1930 Zaventem, zal plaatsvinden.
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 16 december 2024 werden mevrouw Natalie MISEUR, mevrouw Jona OP DE BEECK, mevrouw Stefanie DE MOL, en de heren Tony OKMEN, Lukas SCHILLEBEECKX en Yannick POOT, aangeduid als vertegenwoordigers.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de jaarvergadering van Interza cvba op woensdag 25 juni 2025 en bevestigt de mandaten.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente in de respectievelijke projectvereniging werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 november 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeente Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK. Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om :
- een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
- daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven :
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.
De gemeenteraad keurt het activiteitenverslag 2024, de jaarrekening 2024, de begroting 2025 en de planning 2025 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed.
Het meerjarenbeleidsplan wordt uitgewerkt door jaarlijkse actieplannen, voorbereid door de zonecommandant bedoeld in artikel 109 onder toezicht van het college en goedgekeurd door de raad. De jaarlijkse actieplannen worden ter advies voorgelegd aan de gemeenteraden van de zone.
De gemeente ontvangt via mail d.d. 05 februari 2025 het jaaractieplan 2025 van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West met verzoek dit voor te leggen aan de gemeenteraad ter advies. Er werd ook een videopresentatie van 15 minuten gemaakt die u hier kan raadplegen.
Het jaaractieplan 2025 geeft een overzicht van wat er de komende maanden nog zit aan te komen voor hun zone.
In de bijlage wordt een korte samenvatting van de videopresentatie toegevoegd.
decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid artikel 23 §3
meerjarenbeleidsplan 2020-2025
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het jaaractieplan 2025 van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West en verleent hierover een positief advies.
Bij aanstelling van een algemeen directeur voor te leggen door beheer wagenpark.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
MJP001265 - 'Inrichten examens - kosten verwerving en selectie' - 61500070
Gelet op de ligging der gemeenteweg Kleine Daalstraat;
Gelet op het rooilijnplan van de Kleine Daalstraat, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 18 mei 1933;
Gelet op de ligging van “De Woluwe”, waterwegen en onbevaarbare waterlopen van de 1 ste Categorie;
Gelet op de notariële akte van 11 december 2023, waarbij het kadastraal perceel Zaventem 2 de Afdeling, Sectie C nummer 291 S2 met een oppervlakte van 28ca, ter verbinding Kleine Daalstraat met het gemeentelijk Park H. Henneaulaan, opgenomen werd in het openbaar domein van de gemeente Zaventem;
Gelet op de notariële akte van 28 februari 2025, waarbij het lot 3 van de omgevingsvergunning OMV_2019021368 (NVK/2019/00001) van 8 juli 2019, ter verbinding Kleine Daalstraat met het gemeentelijk Park H. Henneaulaan, gekadastreerd volgens titel sectie C nummer 0291D5, met een oppervlakte volgens titel en kadaster van zesenzeventig centiare (76 ca), opgenomen werd in het openbaar domein van de gemeente Zaventem;
Gelet op de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2024136577 (ref. gem. 2025/45), ontvangen op datum van 14 november 2024 bij de gemeente Zaventem voor het aanleggen van een voetgangersbrug over de Woluwe;
Gelet op het ingediende project van de aanvraag waarvoor een nieuw rooilijnplan vereist is;
Gelet op het “sub-dossier” voor de zaak der wegen, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning OMV_2024136577 (Dossier 2025/45), waarvoor een beslissing van de gemeenteraad vereist is;
Gelet op het Rooilijnplan – Plan Grondinname “BA_Rooilijnplan”, gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, opgemaakt door Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg (Meerbeek), in opdracht van de gemeente Zaventem, met de weergave van de ligging der nieuwe rooilijnen én de noodzakelijke grondinnames (1 t/m 3), nog allen af te staan aan het openbaar domein, zijnde:
Gelet op het ontwerp-technisch dossier voor het aanleggen van een voetgangersbrug over de Woluwe, zoals vervat in de (digitale) aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024136577 (Dossier 2025/45) en bestaande in het bijzonder, uit:
- BA_Motivatienota
- BA_Rooilijnplan
- BA_voetgangersbrug_D_N_6_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_D_N_7_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_I_B_1_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_I_N_3_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_L_B_2_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_L_N_4_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_PRL_N_5_KleineDaalstraat
- Motivering Hemelwaterverordening niet van toepassing
- BA_voetgangersbrug_3D_N_10_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_B_N_6_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_B_N_7_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_B_N_8_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_D_N_9_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_I_B_1_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_I_N_3_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_L_B_2_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_L_N_4_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_P_B_17_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_P_N_18_KleineDaalstraat
- BA_voetgangersbrug_PRL_N_5_KleineDaalstraat
Gelet op het openbaar onderzoek, gehouden inclusief over de zaak der wegen/rooilijnplan, in het bijzonder inzake de in vorige consideransen vermelde dossierstukken, dat georganiseerd werd van 14 maart 2025 t.e.m. 12 april 2025 en waarbij één bezwaarschrift werd ingediend, m.n.:
Bezwaar 1: Het bezwaar betreft bezorgdheden over de uitvoeringstermijn van het project, het aanleggen van verbindingspaden en het plaatsen van afscheidingen langsheen aangrenzende private percelen.
Beoordeling: Huidige aanvraag betreft uitsluitend het aanleggen van de voetgangers- en fietsbrug. Het aanleggen van toegangs- en verbindingspaden van en naar de brug alsook het plaatsen van omheiningen zit niet vervat in huidige aanvraag. De uitvoering van de brug moet binnen de twee jaar van start gaan. De aanleg van het pad en de bijhorende aanleg is nog niet gekend. Het plaatsen van een omheining is toegestaan binnen de vrijstellingsregel en conform de verkavelingsvoorschriften.
Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Gelet op het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, gunstig onder voorwaarden, van 5 mei 2025;
Overwegende dat de voorliggende aanvraag niet direkt grenst aan een gemeenteweg of gewestweg. De brug bevindt zich op en tussen twee percelen in eigendom van de gemeente Zaventem. Het betreft een gebied gelegen tussen de Kleine Daalstraat en de Hector Henneaulaan, zijnde goed uitgeruste gemeentewegen.
Overwegende dat de nieuwe rooilijn van het voetgangersbrugje aansluit op de twee eerder verworven stroken grond, gelegen tussen de rooilijn van de Kleine Daalstraat en De Woluwe;
Overwegende de voorliggende aanvraag omgevingsvergunning betreffende het aanleggen van een voetgangers- en fietsbrug over de beek De Woluwe, zijnde een geklasseerde waterloop van de eerste categorie. De aanvraag situeert zich tussen de Kleine Daalstraat en het park gelegen langsheen de Hector Henneaulaan. De aanvraag voorziet de verbinding tussen de Kleine Daalstraat en het park in functie van het verbeteren en uitbreiden van het voetgangers- en fietsersweefsel in dit gebied;
Overwegende dat er nog geen brug aanwezig is op deze locatie over De Woluwe;
Overwegende dat de te voorziene brug wordt geplaatst onder een helling van 3,5%. De brug heeft een breedte van 1,50m en een lengte van 13m. Het betreft een brug met leuning langs weerszijden met een houten brugdek met open voegen. De hoogte van de leuningen bedraagt 1,34m ten opzichte van de onderkant van de brug;
Overwegende de keuze voor de geïntegreerde procedure inzake de goedkeuring van een rooilijnplan, overeenkomstig de vigerende bepalingen van het wegendecreet en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO);
Overwegende dat de voorliggende ontwerp-rooilijnen, zoals vermeld in het Rooilijnplan – Plan Grondinname “BA_Rooilijnplan”, gevoegd bij de digitale aanvraag omgevingsvergunning, opgemaakt door Quadrant bv, Dorpsstraat 202 te 3078 Kortenberg (Meerbeek), in opdracht van de gemeente Zaventem, met de weergave van de ligging der nieuwe rooilijnen én de noodzakelijke grondinnames (1 t/m 3), nog allen af te staan aan het openbaar domein, zijnde:
verder geen aanleiding geeft tot opmerkingen;
Overwegend dat de inrichting van het (toekomstig) openbaar domein eveneens ter advies zal behandeld worden door de gemeenteraad in zitting van heden;
Overwegende dat de Raad zich nog dient uit te spreken over de zaak der wegen/rooilijnplan/technisch dossier;
Overwegende dat de voorgestelde nieuwe rooilijnen, niet strijdig zijn met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Overwegende dat deze nieuwe voetgangersbrug een positieve bijdrage en stimulans zal leveren aan het gebruik van het netwerk van trage wegen en -verbindingen in de nabijheid voor de trage weggebruikers;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het omgevingsdecreet, in bijzonder de geïntegreerde procedure;
De Raad beslist aangaande de aangevraagde omgevingsvergunning met ref. OMV_2024136577 (ref. gem. 2025/45), voor het aanleggen van een voetgangersbrug over de Woluwe, om de Zaak Der Wegen voorwaardelijk goed te keuren. Tevens worden ook de nieuwe rooilijnen ter hoogte van de voorziene bruginplanting definitief goedgekeurd en vastgesteld samen met het technisch dossier der werken.
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op de intentie van de verdeelde eigenaars, de consoorten Peeters, meegedeeld per e-mailbericht van 13 november 2024, via de tussenkomende persoon, de heer Tarik Amaallem, Century 21 Home Sweet Home, Parklaan 59 te 1930 Zaventem, betreffende eventuele onderhandse verkoop van één perceel bouwland gelegen Ellie Aubinaustraat, 5 de Afdeling Zaventem (Sint-Stevens-Woluwe), Sectie B, nummer 379 X;
Gelet op de ondertekende éénzijdige verkoopbelofte van de verdeelde eigenaars, bezorgd per e-mailbericht van 9 april 2025 via de tussenkomende persoon;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een oppervlakte bezit van 22a 69ca volgens kadastrale legger;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen;
Overwegende dat de gemeente Zaventem overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk 1, artikel 3, 2° van het provinciaal reglement dienaangaande subsidies kan aanvragen bij de Provincie Vlaams-Brabant voor de kosten van de grondinname en de kosten van de vergoeding van de gebruikers, met inbegrip van de bijhorende kosten zoals registratiekosten, afpalingskosten, kosten bodemattest en notariskosten;
Overwegende dat voor dit project, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie kan worden aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Overwegende dat de verdeelde eigenaars, de consoorten Peeters, via hun contactpersoon de gemeente intussentijd hebben laten weten dat zij eveneens een notaris namens de verkopende partij zullen aanstellen, m.n. notaris Monteyne met standplaats te Diegem;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen;
Overwegende dat de aankoop nominatief vermeld is in het vastgestelde budget waarbij in de meerjarenplanning gemeente 2020-2025, de volgende actie voorzien is met volgnummer MJP002893 - IP-AC000359 Erosiebestrijding – Aankoop gronden voor erosiebestrijding (subsidies van provincie);
De Raad beslist principieel om, in het kader van de realisatie van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen, het onroerend goed, één perceel bouwland gelegen Ellie Aubinaustraat en gekadastreerd Zaventem 5 de Afdeling Sint-Stevens-Woluwe, Sectie B, nummer 379X, met een oppervlakte van 22a 69ca volgens kadastrale legger en momenteel nog in eigendom van de verdeelde eigenaars, onderhands aan te kopen voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
De gemeenteraad heeft op 30 maart 2020 een reglement goedgekeurd dat dorpsraden de mogelijkheid geeft om de 5 jaar een bijzondere gemeentelijke toelage aan te vragen voor de organisatie van festiviteiten gelinkt aan een bijzondere viering of herdenking.
De dorpsraad Nossegem wenst hiervan gebruik te maken voor de viering van 915 jaar Nossegem.
Het feestprogramma ziet er als volgt uit:
zaterdag 6 september 2025
18u00 - 20u00 Opening van de feesten met straatfanfare
20u00 - 01u00 optredens van lokale bands en party
zondag 7 september 2025
10u30 - 12u00 aperitiefconcert
12u00 - 14u00 stoverijkermis
14u00 - 16u00 kindernamiddag en spel zonder grenzen
16u00 - 18u00 afsluitende optredens
In zitting van 14 april 2025 stelt het college voor om € 4.000 toe te kennen aan de Dorpsraad Nossegem voor hun viering.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van de toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en Ocmw's en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel 2025/64900000/VrijeT/0710 van het budget van het jaar 2025. De raming is MJP003312.
Advies en visum: Gelet op het visum van de financieel beheerder met volgnummer
Gelet op de collegebeslissing van 14/04/2025.
De gemeenteraad gaat akkoord met het toekennen van € 4.000 aan Dorpsraad Nossegem voor de viering van 915 jaar Nossegem.
Gelet op de aanvraag van Diving club Zaventem om een financiële tussenkomst naar aanleiding van hun 50-jarig bestaan.
De vereniging werd opgericht in 1975 en is sindsdien altijd actief geweest in de gemeente. Ze brengen mensen samen met een passie voor de onderwatersport, veiligheid, teamgeest en respect voor het milieu. Ze organiseren dit jaar feestelijkheden voor leden en oud-leden.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 april 2025.
De uitgave zal geboekt worden op budgetsleutel 2025/64900000/Vrije T/0710
Toelage aan verengingen die een jubileum vieren (25,50,75)
MJP 000951
Gelet op het gunstig financieel advies van de financieel directeur, visum nummer:
In 2022 was 15,3% van de totale oppervlakte van het Vlaamse Gewest afgedekt of verhard. Die afdekking bestaat vooral uit gebouwen, wegen en parkeerterreinen. In Zaventem is maar liefst 35.5% van de oppervlakte verhard.
Door deze verharding houden we meer warmte vast dan in omliggende, niet verharde gebieden. In combinatie met de toename van het aantal warmere periodes en de hogere temperaturen als gevolg van de klimaatverandering, vormt hittestress dan ook een wezenlijk probleem.
Bomen spelen daarom een cruciale rol om onze gemeente koel te houden. Bomen verkoelen door water via het wortelstelsel op te nemen en het water te verdampen via de bladeren. Naast de verdamping geeft een boom uiteraard ook schaduw waardoor ze bijdragen aan het koelen van de stad.
Bovendien dragen bomen ook bij tot een betere en spelen zo een rol in het indijken van droogte, wateroverlast en erosieproblematiek. Uiteraard functioneren ze ook als deel van het ruimer ecosysteem en vormen ze zo een belangrijke schakel voor de natuur en de biodiversiteit.
Bovendien zuiveren bomen ook de lucht en werd het belang van toegankelijk groen voor het mentaal welbevinden reeds meermaals aangetoond.
Niet tegenstaande dat onze gemeente in verleden reeds verkozen werd als brozen bosgemeente en er voorbije legislatuur – onder meer met steun van Vlaanderen – veel bomen werden bij geplant is de nood aan bijkomende bomen nog steeds hoog.
De belastingverordening op de afgifte van administratieve stukken (aanslagjaren 2024-2025) vervalt op 31 december 2025. Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt de belastingverordening op de afgifte van administratieve stukken (aanslagjaren 2024-2025) zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 (bijlage 1) gewijzigd vanaf 1 juli 2025.
Gezien de afgifte van allerhande administratieve stukken lasten voor de gemeente met zich meebrengt en zij hiervoor eigen personen en middelen voorziet, wordt er een belasting geheven op de afgifte van allerhande administratieve stukken.
1. Verhoging gemeentebelasting voor allerhande documenten (bijlage 3)
Wij stellen echter vast dat de huidige belastingtarieven aan vernieuwing/verhoging toe zijn en dienen te worden aangepast. Een tarief kan bestaan enerzijds uit een productiekost (aangerekend door de hogere overheidsdiensten) anderzijds een gemeentelijke belasting. De productiekosten worden elk jaar verhoogd a.d.h.v. de kosten, aangerekend door de hogere overheden.
In tegenstelling tot de productiekosten aangerekend door de hogere overheidsdienst zijn de gemeentelijke belastingen alvast niet aangepast sedert 2013. Ook wat betreft de voorgestelde hogere tarieven voor dringende procedures van identiteitskaarten/kids-Id/verblijfskaarten en paspoorten - die dienen als uitzonderingsprocedure - wensen wij de burger meer bewust te maken wat betreft de geldigheidsduur van hun identiteits- en reisdocumenten. In dit kader werd ook een vergelijking gemaakt met enkele gelijkaardige en/of naburige gemeenten voor wat betreft hun tarieven (zie bijlage 2).
2. Nieuwe belastingtarieven
Daarnaast stellen wij voor om een aantal nieuwe documenten belastbaar te stellen omdat deze tijds-en arbeidsintensief zijn en hiervoor geen enkele belasting wordt geheven.
2.1 Eerste inschrijving in België van een niet-Belg
Wij stellen vast dat er heel veel eerste inschrijvingen in België van niet-Belgen worden opgestart in Zaventem (in 2024 : 2.265 aanvragen). Dit is een tijds-en arbeidsintensieve procedure. Bovendien stellen we vast dat er toch heel wat inwoners zijn -eens zij beschikken over een verblijfskaart - vrij snel naar een andere gemeente verhuizen, meestal een Brusselse gemeente. Er zijn immers veel verhuisbewegingen in onze gemeente in vergelijking met andere gemeenten uit Vlaams-Brabant en andere Vlaamse gemeenten. Wij vermoeden dat alvast onze goedkopere tarieven in vergelijking met Brusselse gemeenten hierin een rol kunnen spelen.
Aangezien bij een eerste inschrijving in België veel werk komt kijken (rijksregisternummer aanmaken, registratie van info gegevens ingeven, enz.… ) stellen wij voor om voor een eerste inschrijving in België , een gemeentebelasting vast te stellen van 25 € per burger per inschrijving.
2.2 Opmaak Belgische akte op basis van een buitenlandse akte/beslissing
Sedert 1 januari 2025 is er een verruiming in het toepassingsgebied waarbij het wettelijk verplicht is voor de ambtenaar van de burgerlijke stand om een Belgische akte op te maken in DABS op basis van buitenlandse akten/beslissingen. Daarnaast blijft de opmaak van een akte op basis van een buitenlandse authentieke akte of een buitenlandse rechterlijke of administratieve beslissing in de DABS onderworpen aan onderzoek en eventuele erkenning , hetgeen een nieuwe bijkomende tijdrovende en arbeidsintensieve taak is.
Op basis van het bovengenoemde, wordt voorgesteld om voor wat betreft de overschrijving van een buitenlandse akte naar een Belgische akte een gemeentebelasting van 15 € per akte aan te rekenen. Uit benchmarking /opzoekingen blijkt dat de gemeente Schaarbeek hier 40 € per akte vraagt aan de burger.
Gelet op artikel 41,162 en 170, §4 van de Grondwet;
Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 houdende “Belastingverordening op de afgifte van administratieve stukken – Aanslagjaren 2024-2025;
Gelet op de wet van 19 juli 1991 betreffende het bevolkingsregister, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en verblijfsdocumenten en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2006 betreffende het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar.
Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 23 juni 2010 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B en latere wijzigingen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, B.S. 28 maart 2003 en de koninklijke besluiten van 25 maart 2003;
Gelet op de onderrichtingen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken , Algemene Directie Vreemdelingenzaken van 6 november 2023 en 8 december 2023 waarbij vanaf 15 januari 2024 de vreemdelingen jonger dan twaalf jaar een elektronische kaart verkrijgen, indien zij een verblijfstitel aanvragen;
Gelet dat voor de toepassing van dit reglement onder tarief wordt begrepen: de som van de kostprijs aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken aan de gemeente voor de productiekost van het desbetreffende document en de eventuele gemeentebelasting, afgerond naar de hogere euro;
Gelet op de brief d.d. 26 november 2013 vanwege de FOD Mobiliteit en Vervoer waarin wordt vermeld dat de federale retributie voor een internationaal rijbewijs wordt vastgesteld op 16,00 euro met de mogelijkheid voor de gemeente om bovenop dit bedrag een gemeentebelasting vast te stellen, naar analogie met de voorlopige en de definitieve rijbewijzen;
Gelet dat de gemeente sedert 1 januari 2018 verantwoordelijk is voor de afgifte van reisdocumenten voor vreemdelingen, vluchtelingen en staatlozen;
Gelet op de Wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake het burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing.
Gelet dat de afgifte van allerhande administratieve stukken lasten voor de gemeente met zich meebrengt en zij hiervoor eigen personeel en middelen voorziet, wordt er een belasting geheven op de afgifte van allerhande administratieve stukken;
Gelet op de wet van 13 september 2023 houdende diverse bepalingen inzake modernisering van de burgerlijke stand (reparatiewet DABS), op 2 oktober 2023, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Ze treedt in werking op 1 januari 2024, met uitzondering van de artikelen 8,24,25,28 en 29 die in werking treden op de door de Koning bepaalde datum, maar uiterlijk op 1 januari 2025.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen d.d. 28 april 2025;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
De afgifte van sommige administratieve stukken betreft een in -en een uit. De burger betaalt enerzijds de belastingtarieven (totaal : productiekost + gemeentelijke belasting). De productiekosten van deze documenten (identiteitskaarten, reispas, ....) worden doorgestort aan de betrokken hogere overheidsdiensten.
De inkomsten van deze belasting worden ingeschreven op artikel 73150000/Alg. Fin./0020 Fiscale aangelegenheden "Belasting op afgifte identiteitsbewijzen/paspoorten/trouwboekjes/uittreksels...".
De financieel directeur heeft zijn advies verleend in de collegebeslissing van 28 april 2025.
Advies en visum: Gelet op het visum van de financieel beheerder met volgnummer 2025_0165
In het kader van de derde mobiliteitscyclus van 2025 wordt door de Federale Politie, Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 13 juni 2025;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2025 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de derde mobiliteitscyclus van 2025:
In het operationeel kader:
Eén betrekking van commissaris van politie “Algemeen Toezicht en Kwaliteitszorg”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekkingen van hoofdinspecteur van politie “Interventie en Toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Acht betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wijkwerking - Bedrijveninspecteur”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Lokale recherche ICT-specialisatie”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Drie betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Sociale recherche”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wapenadministratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel Beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het CALOG-kader
Eén betrekking van CALOG niveau B “ICT-Consulent”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van
de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau C “ Assistent Personeel”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van
de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 22:05.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter