De voorzitter opent de zitting op 31/03/2025 om 19:36.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 24 februari 2025.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 24 februari 2025 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad besliste op 24 februari 2025 de heer Tony OKMEN aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger en lid van het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant voor Farys.
Via mail van Farys d.d. 06 maart 2025 wordt meegedeeld dat de heer Tony OKMEN na de buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2025 benoemd zal worden als lid van het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant en zullen ze de heer Tony OKMEN schrappen als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Farys. Gezien er onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en dat van lid van een adviescomité.
De gemeente kan overgaan tot het aanstellen van een nieuwe plaatsvervanger.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden :
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 30 raadsleden hebben deelgenomen.
Sara KURT 17 stemmen voor, Jean-Marie HERNALSTEEN 10 stemmen voor, 3 stemmen onthouden.
De gemeenteraad duidt een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergadering van Farys wegens onverenigbaarheid met mandaten.
De gemeente ontvangt een mail van De Lijn d.d. 11 maart 2025.
In het kader van de nieuwe legislatuur (2025-2030) wordt een oproep gedaan door De Lijn tot het aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger die namens de aandeelhouder mag optreden tijdens de gewone algemene vergadering die jaarlijks op de laatste dinsdag van de maand mei wordt gehouden. De uitnodiging hiervoor wordt bezorgd begin mei.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat van effectief vertegenwoordiger van volgende raadsleden :
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden :
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 30 raadsleden hebben deelgenomen.
Jona OP DE BEECK 16 stemmen voor, Katherine DE BOCK 10 stemmen voor, 4 stemmen onthouden.
Lukas SCHILLEBEECKX 16 stemmen voor, Erik RENNEN 8 stemmen voor, Jean-Marc MATIVA 4 stemmen voor, Joren STULTJENS 2 stemmen voor.
De gemeenteraad duidt een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de gewone algemene vergaderingen van De Lijn.
De gemeente ontvangt een mail van Het Vlaamse Woonanker d.d. 21 februari 2025.
Door Het Vlaamse Woonanker wordt een oproep gedaan tot het aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger die namens de aandeelhouder mag optreden tijdens de gewone algemene vergaderingen.
De eerstkomende algemene vergadering van het Vlaamse Woonanker zal doorgaan op 13 mei 2025 om 20.00 uur en de buitengewone algemene vergadering op 19 juni 2025 (data BAV kan nog wijzigen).
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat van effectief vertegenwoordiger van volgende raadsleden :
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden :
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming waarop enkel de namen van voornoemde kandidaturen vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 30 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
De gemeente duidt één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor het bijwonen van de algemene vergadering van Het Vlaamse Woonanker.
Via mail d.d. 10 maart 2025 ontvangt de gemeente de uitnodiging voor de jaarlijkse algemene vergadering van OVSG die zal doorgaan op woensdag 02 april 2025 vanaf 09 uur. De vergadering vindt digitaal plaats via teams.
De agenda van de jaarlijkse algemene vergadering van OVSG omvat volgende agendapunten :
Bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 werd de heer Hamid AKAYCHOUH, als effectief vertegenwoordiger, en mevrouw Nathalie DRUINE, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, aangeduid om deze vergaderingen bij te wonen.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van jaarlijkse algemene vergadering van OVSG d.d. 02 april 2025 en de bevestiging van de mandaten.
Cipal verwijst via e-mail van 11 maart 2025 naar e-mail van 2 maart 2025 betreffende de gezamenlijke voordrachtlijst van kandidaat-bestuurders voor de bijzondere algemene vergadering van maandag 31 maart 2025 om 17u00.
Cipal informeert dat er een beperkte verschuiving heeft plaatsgevonden binnen de eerder gecommuniceerde kandidatenlijst.
Hieronder vindt u de gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders met vervanging van de heer Verbeeck Paul door de heer Brughmans Bart:
De aangepaste lijst en bijhorende documentatie zijn inmiddels beschikbaar gesteld op onze website via onderstaande link:
https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-31-maart-2025
Het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst werd genomen in consensus met de verschillende politieke partijen die, met toepassing van het systeem D’Hondt, recht hebben op een vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cipal. Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden met de decretale en statutaire bepalingen, de geografische verdeling, de politieke verdeling (toepassing systeem D’Hondt), de bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), de genderratio en de continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen van de verschuivingen in de gezamenlijke voordrachtlijst van kandidaat-bestuurders voor de bijzondere algemene vergadering van maandag 31 maart 2025.
De gemeenteraad besliste op 16 december 2024 over de organisatie en de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
Overeenkomstig artikel 36 §6 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is de gemeenteraad bevoegd om de voorzitters van de commissies aan te duiden. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.
De volgende gemeenteraadsleden worden voor de volgende gemeenteraadscommissies voorgedragen als kandidaat-voorzitter:
De huidige algemene politieverordening dateert van 2019. Tot op heden werden er geen aanpassingen of wijzigingen doorgevoerd.
Een herziening van de algemene politieverordening dringt zich echter op.
Er zullen in 2025 twee aanpassingen aan de algemene politieverordening voorzien worden.
Een eerst herziening betreft enkele kleine inhoudelijke aanpassingen alsook enkele juridische correcties.
Bij de tweede herziening is het de bedoeling een aantal nieuwe bepalingen die afgestemd zijn op nieuwe thema’s/fenomenen in te voeren. Streefdatum is hier de gemeenteraad van november.
Belangrijkste inhoudelijke wijzigingen – juridische correcties:
1. Aanpassing van artikel 12 (2.2.8 Grasmaaiers, kettingzagen en dergelijke) ter bescherming van de West-Europese egel
Op de gemeenteraad van 25 november 2024 werd in artikel 3 van het besluit opgenomen dat ter bescherming van de egel het verboden is om tussen zonsondergang en zonsopgang automatische maaiers te gebruiken.
Concreet wordt artikel 12 als volgt aangepast (wijzigingen/toevoegingen worden in grijze kleur weergegeven):
§1 Het gebruik van werktuigen met elektrische of ontploffingsmotoren zoals grasmaaiers, kettingzagen, houtzagen en andere machines voor het onderhoud van tuinen, terrassen en aanhorigheden, is alle dagen tussen 7 uur en 22 21 uur toegestaan.
Op zon- en wettelijke feestdagen is het gebruik van dergelijke machines enkel toegestaan tussen 10 uur en 13 uur.
Het is verboden tussen 21 uur en 7 uur om automatische (robot)maaiers te gebruiken met het oog op het beschermen van egels, kikkers, padden, salamanders, mollen, muizen, …. (niet-limitatieve opsomming).
§2 Dit artikel is niet van toepassing voor de normale exploitatie van landbouwgronden/sportterreinen.
2. Schrappen van de verwijzing naar lachgas in artikel 36 (2.8 Schadelijke middelen)
Door de publicatie van een nieuw Koninklijk Besluit betreffende het oneigenlijk gebruik van dikstikstofmonoxide (lachgas) van 11 maart 2024 en de inwerkingtreding ervan op 9 april 2024, dienen we de bepaling in de algemene politieverordening aangaande lachgas te schrappen.
Het nieuw KB voorziet immers strafrechtelijke sancties op het oneigenlijk gebruik van lachgas, waardoor lokale besturen geen mogelijkheid meer krijgen tot het oneigenlijk gebruik van lachgas te bestraffen met gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 van de GAS-wetgeving bepaalt dat een gemeenteraad straffen of administratieve sancties kan bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet of een decreet of een ordonnantie straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Voortaan is dus een gewoon strafrechtelijk PV nodig.
Het artikel op zich kan wel behouden blijven, weliswaar zonder de vermelding van lachgas, mocht er zich in de toekomst een probleem stellen met andere schadelijke middelen.
3. Bedrag administratieve geldboetes
Door de wijziging van de GAS-wet van 11 december 2023 werden onder meer de maximale administratieve geldboeten voor meerderjarigen verhoogd van 350 EUR naar 500 EUR. De boetebedragen voor de minderjarigen blijven ongewijzigd.
In de huidige algemene politieverordening dienen de maximale GAS-boetebedragen te worden aangepast van 350 EUR naar 500 EUR, dit om te voldoen aan het rechtszekerheidsbeginsel en de algemene politieverordening in overeenstemming te brengen met de hogere regelgeving.
Concreet worden de maximale administratieve geldboeten voor meerderjarigen aangepast in de onderstaande artikelen van de algemene politieverordening:
Artikel 175
Artikel 177
Artikel 178
- Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 119bis en 135, §2;
- Bestuursdecreet van 7 december 2018;
- Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
- Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- Wet tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet;
- Koninklijk Besluit betreffende het oneigenlijk gebruik van dikdistikstofmonoxide van 11 maart 2024;
- Algemene politieverordening Zaventem van 25 maart 2019;
- Gemeenteraadsbeslissing 25 november 2024 (GR/2024/219 – Z99 – Varia).
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aangepaste algemene politieverordening in bijlage goed.
Artikel 2
De vermeldingen doorheen de algemene politieverordening van het maximale GAS-boetebedrag voor meerderjarigen van 350 EUR wordt opgeheven en vervangen door 500 EUR.
Artikel 3
De vermelding van de term lachgas in artikel 36 van de algemene politieverordening wordt geschrapt.
Artikel 4
Aanpassing van artikel 12 waarbij het gebruik van werktuigen met elektrische of ontploffingsmotoren zoals grasmaaiers, kettingzagen, houtzagen en andere machines voor het onderhoud van tuinen, terrassen en aanhorigheden, alle dagen tussen 7 uur en 21 uur is toegestaan.
Op zon- en wettelijke feestdagen is het gebruik van dergelijke machines enkel toegestaan tussen 10 uur en 13 uur.
Het is verboden tussen 21 uur en 7 uur om automatische (robot)maaiers te gebruiken met het oog op het beschermen van egels, kikkers, padden, salamanders, mollen, muizen, …. (niet-limitatieve opsomming).
Dit artikel is niet van toepassing voor de normale exploitatie van landbouwgronden/sportterreinen.
Artikel 5
Bovenstaande wijzigingen treden vanaf 1 april in werking.
Artikel 6
Afschrift van dit besluit en aangepast reglement zal worden overgemaakt aan:
- de sanctionerend ambtenaren van Haviland
- de GAS-bemiddelaar voor het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde
- de Procureur des Konings van het Parket Halle-Vilvoorde
- de griffie van de Nederlandstalige Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel
De gemeenteraad keurt de aangepaste algemene politieverordening goed.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De kostprijs van Motmans & Partners zoals voorgesteld bedraagt € 12.830,00 excl. BTW
Het krediet hiertoe is niet voorzien maar het budget hiertoe kan worden geput uit de niet-gespendeerde loonkost gezien het ontslag van huidig Algemeen Directeur wiens functie wordt waargenomen door Iris De Bondt.
Het samenwerkingsvoorstel van Poolstok/Motmans & Partners voor de selectieprocedure voor de aanwerving van een statutaire functie van algemeen directeur wordt goedgekeurd. De selectie wordt volledig uitbesteed aan Poolstok, dat daarvoor het extern selectiebureau Motmans & Partners zal aanstellen dat de selectie zal uitvoeren in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in het samenwerkingsvoorstel in bijlage en in het latere besluit van de gemeenteraad van 27 april 2025 houdende vaststelling van de algemene en specifieke aanwervingsvoorwaarden, de functiebeschrijving voor algemeen directeur en de selectietechnieken.
Gelet op het engagement van de gemeente Zaventem om een beleidskader voor een traag netwerk op te maken dat voldoet aan de bepalingen van het Vlaams decreet houdende de gemeentewegen (oftewel Gemeentewegendecreet of GWD) van 24 april 2019;
Overwegende dat het beleidskader wordt opgemaakt in samenwerking met Trage Wegen vzw;
Overwegende dat de inventarisatie met hulp van vrijwilligers gebeurde in 2022;
Overwegende dat het wensbeeld werd afgestemd tijdens een publieksavond alsook een digitale publieke bevraging;
Overwegende dat de voorlopige vaststelling van het beleidskader trage wegen onderhevig is aan een openbaar onderzoek;
Overwegende dat er een infomarkt zal worden georganiseerd op dinsdag 6 mei 2025;
Gelet op de collegebeslissing dd. 3 maart 2025;
De Gemeenteraad stelt het beleidskader Trage Wegen voorlopig vast.
Op 18 oktober 2019 werd door de gemeente Zaventem het Klimaatengagement Vlaams-Brabant ondertekend (zie bijlage).
Op 19 mei 2014 werd door de gemeente het Burgemeestersconvenant 2020 ondertekend. (zie bijlage). En op 27 september 2021 werd door de gemeente het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekend. Daarmee heeft de gemeente zich geëngageerd om:
- 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030. Door energie te besparen, het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen, in te zetten op hernieuwbare energie en door te kiezen voor efficiënte, schone technieken.
- De effecten van de klimaatverandering, zoals hitte, droogte en wateroverlast, te milderen.
- Alle relevante actoren te betrekken bij de opmaak en de uitvoering van ons lokaal klimaatbeleid.
- Zelf het goed voorbeeld te geven.
Er wordt daarbij ingezet op de volgende thema's:
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 mei 2014 betreffende 'ondertekening klimaatengagement burgemeestersconvenant' (burgemeestersconvenant 2020)
Gelet op het ondertekenen van het het Klimaatengagement VlaamsBrabant op 18 oktober 2019 werd door de gemeente Zaventem
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 betreffende 'ondertekening klimaatengagement burgemeestersconvenant' (burgemeestersconvenant 2030)
Gelet op de goedkeuring van het intern klimaatactieplan door het schepencollege in het kader van de Burgemeestersconvenant 2030 op 9 augustus 2021
Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 1.0
Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 2.0
Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 2.1
De gemeenteraad neemt kennis van het Klimaatactieplan en keurt dit klimaatactieplan goed in het kader van het burgemeestersconvenant 2030.
Gelet op de brief van Heijmans Nederland B.V. namens de grondeigenaar OLD VASTGOED NV van 4 maart 2025 houdende aanbod van een perceel grond, gelegen “Woluwedal” ter hoogte van de Nijveldstraat te Zaventem, gekend ten kadaster, Zaventem, 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 14;
Gelet op de bijlage bij de brief betreffende reeds verzamelde info daterend uit 2022 van het aangeboden onroerend goed;
Gelet op het aanpalend perceel gemeenteëigendom, genaamd “Zavelput”, verworven via notariële akte op datum van 6 december 2021, bestemd voor het bebossen (dossier Keyenberg van de Bosgroep Vlaams-Brabant);
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van 10 maart 2025 namens OLD VASTGOED NV, Steenwinkelstraat 640 te 2627 Schelle, voor het kadastrale perceel nummer 1 D 14 tegen de vaste verkoopprijs van 7.700,00 euro volgens kadastrale oppervlakte, hetzij maximaal 5 euro/m²;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij het perceel een kadastrale oppervlakte bezit van 15a 40ca;
Overwegende de wenselijkheid om het aangeboden perceel onderhands te verwerven als opportuniteit en er in een latere fase een invulling voor te beslissen (bijvoorbeeld de potentiële uitbreiding van de bebossing op het aanpalend gemeenteëigendom “Zavelput”);
Overwegende dat het aangeboden perceel in principe is gevat door het GRUP VSGB en bovendien wegens de inplanting van de aanpalende Fluxys leiding zowieso niet bebouwbaar is;
Overwegende dat het dossier, indien de Raad akkoord gaat met deze principiële verwerving, nog verder dient aangevuld met onder meer een opmetingsplan, een schattingsverslag en de ontwerp-akte;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Overeenkomstig het afgeleverde visum van de de Financieel directeur met nummer 2025_0132 dienen de nodige kredieten voorzien te worden door verschuiving van een ander investeringskrediet in afwachting van de eerstvolgende aanpassing meerjarenplan.
De Raad beslist omwille van de opportuniteit in te gaan op het aanbod van de huidige grondeigenaar en over te gaan tot de principiële aankoop van het onroerend goed, één perceel "bouwgrond", gelegen “Woluwedal” ter hoogte van de Nijveldstraat te Zaventem, gekend ten kadaster, Zaventem, 1 ste Afdeling, Sectie D, nummer 14, met een totale oppervlakte van 15a 40ca volgens kadaster, voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Gelet op het Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Zaventem, ingediend bij brief van 29 april 2008, opgemaakt door Arcadis Belgium.
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 8 september 2008 houdende goedkeuring evaluatie Gemeentelijk Erosiebestrijdingsplan Departement Leefmilieu, Natuur en Energie – Afdeling Land en Bodembescherming;
Gelet op het aanbod van de verdeelde eigenaars, de consoorten De Sadeleer, meegedeeld per e-mailbericht via de heer Olivier Rotsart, betreffende eventuele onderhandse verkoop van drie kadastrale percelen: Zaventem, 2de Afdeling (Zaventem), Sectie B, nummers 124C, 121G en 125A/2;
Gelet op de éénzijdige verkoopbeloften van de verdeelde eigenaars De Sadeleer voor de twee percelen “bouwland” en één perceel “weiland”, gekend ten kadaster nrs. 2 B 124C, 2 B 121 G en 2 B 125 A/2) tegen de vaste verkoopprijs van 6,00 euro/m² volgens nog op te meten totale oppervlakte, vast te stellen overeenkomstig het PV van meting opgemaakt door een landmeter;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan;
Overwegende het lokaal energie- en klimaatactieplan;
Overwegende het interne klimaatactieplan;
Overwegende de studies en besprekingen in functie van een landinrichtingsplan “Noskoem”;
Overwegende dat de gronden aansluitend aan deze percelen in eigendom zijn van de gemeente Zaventem;
Overwegende de erosie-problematiek van deze locatie en de wenselijkheid om de aangeboden percelen onderhands te verwerven in het kader van de uitvoering van kleinschalige erosiemaatregelen en/of andere invullingen in het kader van het VLM-project “Noskoem”; dit alles nog concreet te beslissen in een latere fase;
Overwegende dat in voorkomend geval beslist wordt door de Raad, binnen het kader van het erosiebestrijdingsplan, een subsidie kan worden aangevraagd bij het departement Landbouw en Visserij;
Overwegende de bestemming van deze zone als parkgebied;
Overwegende dat de drie percelen verpacht zijn;
Overwegende dat de verdeelde eigenaars, de consoorten De Sadeleer, via hun contactpersoon de gemeente intussentijd hebben laten weten dat zij eveneens een notaris namens de verkopende partij zullen aanstellen, m.n. notaris Bernard Sacré, VRWS notarissen, geassocieerde notarissen met standplaats te Elsene;
Overwegende dat het dossier, indien de Raad akkoord gaat met deze principiële verwerving, nog verder dient aangevuld met onder meer een opmetingsplan, een schattingsverslag en de ontwerp-akte;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen;
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
Gelet op het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen.
Deze aankoop kadert deels binnen erosiemaatregelen en het VLM-project “Noskoem”. In die zin kan dit worden geboekt onder MJP003816 (VLM-project Noskoem), waar het benodigde budget voorhanden is, alsook MJP 002893 met betrekking tot de aankoop van gronden voor erosiebestrijding.
Gelet op de eerder afgeleverde visums van de financieel beheerder met volgnummer 2024_0470 en het gunstig visumnummer 2025_0133.
De Raad beslist in het kader van de uitvoering en realisatie van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen en/of ter uitvoering van het VLM-project Noskoem in te gaan op het aanbod van de huidige grondeigenaars en over te gaan tot de principiële aankoop van drie onroerende goederen, twee percelen "bouwland" en één perceel "weiland", gelegen langsheen Michielsstraat, palend aan gemeentelijke private eigendommen, en gekend ten kadaster, Zaventem, 2 de Afdeling, Sectie B, nummers 124C, 121G en 125 A/2, voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Gelet op de ondertekening van het burgemeestersconvenant, Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 Gelet op de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact 2.1 Overwegende het interne lokaal energie en klimaatpact Overwegende de doelstellingen van de gemeente; Overwegende de gestabiliseerde, doch gestegen energieprijzen Overwegende het meerjarenprogramma en de gestelde projecten; Overwegende ambitie van de diensten om bij te dragen aan het klimaat Overwegende de impact van de energie op de budgetten Overwegende de jaarlijkse rapportering aan Vlaanderen en de gemeenteraad Overwegende dat het lokaal energie en klimaatpact loopt tot 2030 Overwegende dat de bespreking op de gemeenteraad uiterlijk dient te gebeuren in mei 2025; Overwegende dat er nog geen voorgangsrapportage bestaat voor het lokaal energie – en klimaatpact 2.1; Overwegende dat niet alle cijfers gecapteerd worden in het rapport vanuit Vlaanderen, maar wel toegelicht worden tijdens de commissie; |
De gemeenteraad neemt akte van het voortgangsrapport van het lokaal energie en klimaatpact 1.0, 2.0 en 2.1.
In het kader van de tweede mobiliteitscyclus van 2025 wordt door de Federale Politie, Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) gevraagd om de vacante betrekkingen te melden en dit tegen uiterlijk 14 maart 2025;
Gelet op het K.B. van 20 december 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel personeel en van het administratief en logistiek personeel waarbij het minimaal effectief voor de PZ Zaventem gebracht wordt op 79 operationele personeelsleden;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 waarbij de personeelsformatie van de lokale politie Zaventem wordt uitgebreid naar 103 personeelsleden in het operationeel kader en 29 personeelsleden in het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat er in 2025 vijf mobiliteitscycli georganiseerd worden, volgen de data voor het overmaken van de behoeftebepalingen van de zone aan de Directie van het Personeel en het Loopbaanbeheer (DRP) elkaar in een sneltempo op;
Gelet op het advies van de korpschef om volgende betrekkingen vacant te verklaren in de tweede mobiliteitscyclus van 2025:
In het operationeel kader:
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Bijzondere wetten”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van hoofdinspecteur van politie “Beleid en communicatie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Interventie en toezicht”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Vier betrekkingen van inspecteur van politie “Wijkwerking”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wijkwerking - Bedrijveninspecteur”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Twee betrekkingen van inspecteur van politie “Lokale recherche”
- Betreft gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Wapenadministratie”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van inspecteur van politie “Functioneel Beheer”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
In het CALOG-kader
Eén betrekking van CALOG niveau B “ICT-Consulent”
- Betreft een gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Eén betrekking van CALOG niveau A “Jurist kwaliteit en integriteit”
- Betreft geen gespecialiseerde betrekking
- Voorrang voor de “Oud Brusselaars”
- Voorzien in een wervingsreserve die geldt voor een gelijkwaardige functionaliteit tot de datum van de volgende mobiliteitscyclus
Overwegende dat er vijf selectiemodaliteiten zijn:
- In volgorde van anciënniteit
- Gemotiveerd advies van de korpschef
- Interview met de kandidaten door de korpschef
- In aanmerking nemen van een advies van de selectiecommissie
- Het organiseren van één of meer test of geschiktheidsproeven
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20-11-2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15, 15bis, 15 ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 30/01/2006 (BS 30/01/2006) met betrekking tot de nieuwe mobiliteitsprocedure;
Gelet op art. 6 van het Koninklijk besluit van 30/01/2006 die wijzigingen aanbrengt die belangrijk zijn voor de uitwerking van de profielen;
De loonkosten voor deze betrekkingen zijn reeds voorzien in de personeelsbegroting. Derhalve is er geen andere financiële impact te weerhouden.
De openstaande betrekkingen worden bij mobiliteit (tweede cyclus 2025) vacant verklaard in de politiezone Zaventem.
Ingevolge artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, staat de gemeenteraad in voor de aanwerving en de benoeming van de leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en de regels vastgesteld door de Koning. Dit betreft de betrekkingen van het administratief en logistiek kader, van het basiskader en van het middenkader;
De memorie van toelichting van voormeld artikel 56 stelt hieromtrent terecht het volgende : “De bedoeling is een administratieve vereenvoudiging te hanteren van de benoemings – en aanwervingsprocedure op het lokale niveau. Thans moet immers de gemeenteraad alle personeelsleden benoemen en/of aanwerven, met uitzondering van de hogere officieren die door de Koning worden benoemd. Gelet op het gering aantal vergaderingen van de gemeenteraad, impliceert dit dat de benoemingen of aanwervingen van personeelsleden soms nodeloos worden vertraagd, te meer gelet op het feit dat de benoeming of de aanwervingen van personeelsleden soms nodeloos worden vertraagd, te meer gelet op het feit dat de benoeming of de aanwerving van personeelsleden door de gemeenteraad vaak een louter formele bevestiging van het resultaat van de selectieprocedure inhoudt.”
Ingevolge artikel 21 van de wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, wordt een wijziging aangebracht aan voormeld artikel 56, 2de lid van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus. Hierdoor kan de gemeenteraad, per lopende legislatuur, voormelde bevoegdheid delegeren aan de burgemeester.
Heden kan worden vastgesteld dat “tijd” een belangrijke factor wordt binnen de aanwervings – en benoemingsprocedures van medewerkers bij de lokale politie.
Eveneens kent de lokale politiezone Zaventem momenteel een groot aantal openstaande vacatures door een grote uitstroom. Het hoeft geen betoog dat een snelle schakeling noodzakelijk is om aan de nodige instroom te kunnen werken. Daarenboven is er een realistisch risico dat de politiezone naast een geschikte kandidaat grijpt, door de lange termijnen die gepaard gaan met de traditionele procedures. In het raam van de mobiliteitsregeling is het zo dat een nieuw aangeworven medewerker pas daadwerkelijk kan instromen op de eerste dag van de 2de referentieperiode die volgt op de datum van aanwijzing. Dit uiteraard na goedkeuring door de gemeenteraad, hetgeen nog een bepaalde termijn vooropstelt. Deze termijn kan aldus verkort worden door deze bevoegdheid te delegeren naar de burgemeester waardoor het nieuwe personeelslid sneller in dienst kan treden bij de lokale politiezone.
Een dergelijke delegatie is verbonden aan enkele belangrijke voorwaarden :
- De delegatie van deze bevoegdheid naar de burgemeester betreft enkel de benoemingen en aanwervingen in betrekkingen van het administratief en logistiek kader, van het basiskader en het middenkader.
- De delegatie van deze bevoegdheid naar de burgemeester kan ook niet worden toegepast in de gevallen waarbij men voor de selectie afwijkt van de rangorde die is opgesteld ten gevolge van de selectieprocedure. In voorkomend geval, blijft de betrokken beslissing behoren tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
- De delegatie van deze bevoegdheid naar de burgemeester is ook niet van toepassing op het al dan niet vacant verklaren van een betrekking.
- De delegatie van deze bevoegdheid naar de burgemeester is beperkt in tijd en geldt dus enkel voor de lopende legislatuur.
Gelet het positief advies van de korpschef van de lokale politiezone Zaventem, Eveline Van Outryve om gebruik te maken van de degelegatiemogelijkheid van de aanwervings – en benoemingsbevoegdheid voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, van het basiskader en het middenkader.
Gelet de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus;
Gelet de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten (Exodus-wet);
Gelet de wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, gepubliceerd in Belgisch Staatsblad op 31 december 2013;
Gelet het decreet lokaal bestuur, dd. 22 december 2017, gepubliceerd in Belgisch Staatsblad op 15.02.2018, in werking getreden op 01.01.2019;
Gelet het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten (RPPol);
Nihil
De gemeenteraad delegeert voor de lopende legislatuur de benoemings – of aanwervingsbevoegdheid voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader, van het basiskader en het middenkader van de lokale politie aan de burgemeester.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2025 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter