De voorzitter opent de zitting op 24/02/2025 om 19:33.
Bij het begin van de vorige legislatuur (2019) werd na enkele besprekingen op het college en na advies van de raden een beleidskader voor inspraak en participatie goedgekeurd door de GR (zie bijlage). Dit is een decretale verplichting (Decreet Lokaal Bestuur titel 6, hoofdstuk 2, art 304).
Het is logisch dat de nieuwe ploeg voor de nieuwe legislatuur het bestaande kader opnieuw bekijkt en waar nodig bijstuurt. In bijlage het nieuwe voorstel van beleidskader voor inspraak en participatie. De aanpassingen zijn gemarkeerd in fluo zodat duidelijk zichtbaar is welke aanpassingen het college graag wil aanbrengen.
Na de bespreking op de gemeenteraad wil het het college dit document voor advies voorleggen aan alle dorp- en adviesraden. Nadien is het de bedoeling om de definitieve versie ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van september 2025.
Decreet Lokaal Bestuur titel 6, hoofdstuk 2, art 304
Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden de voorbije decennia gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering. Het huidige raamakkoord, afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, loopt tot eind 2025.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat het lokaal bestuur Zaventem aansluit bij de kaderovereenkomst "collectieve hospitalisatieverzekering".
Gelet dat de Eerstelijnszone Druivenstreek (ELZ Druivenstreek) een VZW is, die werd opgericht voor onbepaalde duur, waarvan het werkingsgebied de gemeenten Zaventem, Overijse, Hoeilaart, Tervuren, Wezembeek-Oppem en Kraainem omvat;
Gelet dat het ELZ Druivenstreek een organisatie is die verbindingen faciliteert tussen alle professionals, betrokken bij de eerste lijn binnen de gezegde 6 gemeenten, opdat uiteindelijk de burger daardoor betere zorg zou krijgen; ELZ Druivenstreek is een faciliterende organisatie, dit wil zeggen dat de VZW vooral personen samenbrengt om samen te werken in acties, beleid of projecten; dat de welzijnssector en de gezondheidssector op die manier dichter bij elkaar worden gebracht;
Gelet dat de opdracht van alle eerstelijnszones statutair verankerd is en als volgt luidt: de samenwerking en coördinatie realiseren en versterken tussen lokale besturen, eerstelijnszorgaanbieders, eerstelijnswelzijnsverstrekkers, verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsvraag, verenigingen van mantelzorgers en verenigingen van vrijwilligers met als doel te evolueren naar een vraag gestuurde en integrale zorg en ondersteuning voor personen met een zorg- en ondersteuningsvraag;
Gelet dat de ELZ wordt aangestuurd door een Zorgraad en als VZW bestaat uit een bestuursorgaan en een Algemene Vergadering;
Gelet dat de Zorgraad de volgende prioritaire opdrachten krijgt: de afstemming van de organisatie en het aanbod op de zorg- en ondersteuningsvragen, de ondersteuning van het lokaal sociaal beleid, het stimuleren van de kringwerking en de interdisciplinaire samenwerking waaronder gegevensdeling en bovendien de ondersteuning van de invulling van de sociale kaart; gelet dat een goede samenwerking tussen de verschillende betrokkenen niet alleen zorgt voor een uitbreiding van de zorgmogelijkheden maar eveneens voor een beter zorgcontinuüm rond de cliënt;
Gelet dat in het bestuursorgaan vertegenwoordigers zetelen uit 4 verschillende clusters; dat een cluster een afvaardiging is van een bepaald domein binnen de zorg- en welzijnssector;
Gelet dat het in concreto gaat om de cluster "lokale besturen", de cluster "welzijn", de cluster "gezondheidszorg" en de cluster "PZON (Vertegenwoordigers van personen met een zorg- of ondersteuningsvraag)";
Gelet dat de lokale besturen zetelen in de cluster lokale besturen vanuit hun regierol binnen het lokaal sociaal beleid;
Gelet op de in bijlage opgenomen statuten en het intern reglement van de VZW ELZ Druivenstreek en verslag en PP van het breed clusteroverleg LB de dato 11 december 2024; gelet dat elke cluster bestaat uit minstens 2 en maximum 6 bestuurders die dan ook lid zijn van de Algemene Vergadering; dat er maximum 1 bestuurder per lokaal bestuur kan worden aangeduid vanuit de cluster LB; dat de bestuurders worden benoemd voor een periode van 6 jaar;
Gelet dat de definitieve groep bestuurders per cluster een pluralistische, representatieve vertegenwoordiging dient te zijn van de achterban; dat de tijdsinvestering van een bestuurder gemiddeld ongeveer 4u maand bedraagt; dat een grote betrokkenheid bij zorg en welzijn in de gemeente wordt gevraagd met een vlotte terugkoppeling naar CBS/VB, dat een grote betrokkenheid bij zorg en welzijn in de gemeente wordt gevraagd met een vlotte terugkoppeling naar CBS/VB, waarbij de missie-visie van ELZ centraal staat, samenwerking belangrijk is en de kandidaat ook breeddenkend en belangenoverstijgend is en bovendien een actieve netwerker is;
Gelet op het formulier kandidaatstelling bestuurder ELZ Druivenstreek in bijlage; dat dit formulier ten laatste op 1/03/2025 aan ELZ dient te worden doorgestuurd; dat het immers de bedoeling is dat het bestuur op de Algemene Vergadering van 8 mei 2025 kan worden bekrachtigd en aangesteld;
Overwegende dat vanuit ELZ Druivenstreek expliciet gevraagd werd dat elk lokaal bestuur "3 kandidaten aanbrengt die nauw betrokken zijn bij zorg en welzijn en een goede terugkoppeling hebben naar het college / VB. Alleen dan is de kandidatuur ontvankelijk. Van die 3 kandidaten zal 1 kandidaat bestuurder worden. Het meest logische is dat de andere 2 doorstromen naar de AV. Uiteraard kan er slechts 1 vaste vertegenwoordiger van de rechtspersoon LB Zaventem zijn. De andere kunnen toetreden als natuurlijk persoon. Er staat geen maximum op het aantal leden AV;"
Gelet dat bij beslissing van de Raad en van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de dato 27 januari 2020 Dirk Philips werd afgevaardigd om het LB Zaventem als rechtspersoon te vertegenwoordigen in de Algemene Vergadering van de ELZ Druivenstreek;
Gelet op het voorstel thans van het College van Burgemeester en Schepenen van 10 februari 2025 inhoudende kandidaatstellingen voor bestuurder in de ELZ Druivenstreek;
Gelet op het formulier inhoudende kandidaatstelling in bijlage waarbij Hamid Akaychouh, lid van het College van Burgemeester en Schepenen, zich wenst kandidaat te stellen om als bestuurder te participeren in het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" en dit voor de cluster "Lokale Besturen";
Gelet op het formulier inhoudende kandidaatstelling in bijlage waarbij Alihsan Özkan, lid van het College van Burgemeester en Schepenen, zich wenst kandidaat te stellen om als bestuurder te participeren in het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" en dit voor de cluster "Lokale Besturen";
Gelet op het formulier inhoudende kandidaatstelling in bijlage waarbij Jona Op de Beeck, lid van de Gemeenteraad, zich wenst kandidaat te stellen om als bestuurder te participeren in het bestuursorgaan van de VZW "ELZ Druivenstreek" en dit voor de cluster "Lokale Besturen";
Gelet op de geheime stemming;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur de dato 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 29 juni 2018 tot toekenning van een subsidie aan de initiatiefnemers in een afgebakende zone voor de oprichting van de zorgraden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders dat op 17 mei 2019 definitief werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering;
Met 17 stemmen voor, 6 stemmen tegen, bij 9 onthoudingen.
De Gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste statuten en het intern reglement van de ELZ Druivenstreek, verslag en PP van het Breed Clusteroverleg Lokale Besturen de dato 11 december 2024 en van het mailbericht van de ELZ Druivenstreek de dato 16 januari 2025 (met oa het formulier van kandidaatstelling en aanvraag lidmaatschap VZW) waarin wordt aangegeven dat een hersamenstelling van het bestuursorgaan zal worden georganiseerd in het voorjaar 2025.
De Gemeenteraad neemt kennis van de kandidaatstellingen die door het College van Burgemeester en Schepenen worden voorgesteld als kandidaat voor het bestuursorgaan van de VZW ELZ Druivenstreek voor de cluster "lokale besturen" en tevens hun formulier voor kandidaatstelling hebben doorgestuurd: hetzij vanwege
Hamid Akaychouh, lid van het College van Burgemeester en Schepenen
Alihsan Özkan, lid van het College van Burgemeester en Schepenen
Jona Op de Beeck, lid van de Gemeenteraad.
De Gemeenteraad gaat hiermee akkoord.
De Gemeenteraad gaat tevens akkoord om de achteraf aangewezen bestuurder (door de Algemene Vergadering van het ELZ) op te nemen als vaste vertegenwoordiger voor de rechtspersoon Gemeente Zaventem onder Lokaal Bestuur Zaventem.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen en het audioverslag van de vergadering de dato 27 januari 2025.
De notulen van de gemeenteraad d.d. 27 januari 2025 worden goedgekeurd.
De gemeente is deelnemer van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem IGV, opgericht op 10 juni 2003;
Gelet op de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van IGV Havicrem die zal gehouden worden op dinsdag 18 maart 2025 om 18u30 op de maatschappelijke zetel in aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Eppegem (Zemst), en volgende agendapunten omvat:
De vooraf ingediende kandidaturen van raadsleden voor het mandaat effectief vertegenwoordiger:
De vooraf ingediende kandidaturen van raadsleden voor het mandaat plaatsvervangend vertegenwoordiger:
De vooraf ingediende kandidaturen van raadsleden voor het mandaat stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur:
De vooraf ingediende kandidaten van raadsleden voor het mandaat lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur:
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem IGV d.d. 18 maart 2025 goed en stelt een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger + stemgerechtigd lid voor raad van bestuur + lid met raadgevende stem voor raad van bestuur, voor deze legislatuur aan.
Het feit dat de gemeente Zaventem vennoot is van de cv Zefier.
De uitnodiging van Zefier cv tot vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen.
De algehele vernieuwing van de gemeenteraad op 02 december 2024.
De vooraf ingediende kandidaturen van de volgende raadsleden voor het mandaat volmachtdrager :
De vooraf ingediende kandidaturen van de volgende raadsleden voor het mandaat plaatsvervangend volmachtdrager :
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming, waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door algemeen directeur, als volgt:
volmachtdrager
plaatsvervangend volmachtdrager
De gemeenteraad stelt een volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager aan voor deze legislatuur voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Zefier cv.
De gemeente is lid van de vzw Regionaal Landschap Brabantse Kouter (RLBK), dit samen met 14 andere gemeenten in het noordwesten van Vlaams-Brabant, de provincie Vlaams-Brabant en tal van verenigingen actief in de regio rond natuur, landbouw, toerisme, jacht, erfgoed, ...
De gemeente ontvangt een mail van Regionaal Landschap Brabantse Kouter (RLBK) vzw de dato 09 december 2024 waarbij zij verzoeken om over te gaan tot de vertegenwoordiging van de gemeente in RLBK.
De gemeente ontvangt een mail van RLBK vzw de dato 22 december 2024 de uitnodiging voor de algemene vergadering op woensdag 19 maart 2025 om 19u30 in het gemeentehuis van Grimbergen (raadzaal), Prinsenstraat 3 te 1850 Grimbergen, met volgende agendapunten:
Gezien de nieuwe legislatuur nu start voor de lokale besturen en de provincie, kunnen deze nieuwe besturen uiteraard nieuwe afgevaardigden aanduiden. Voor de algemene vergadering kan de gemeente 2 effectieve afgevaardigden en 2 plaatsvervangende afgevaardigden aanduiden en voor de Raad van Bestuur kan een kandidaat-bestuurslid aangeduid worden.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat 2 effectieve afgevaardigden en 2 plaatsvervangende afgevaardigden en 1 kandidaat-bestuurslid voor Raad van Bestuur:
als effectief afgevaardigden:
1ste effectief afgevaardigde:
2de effectief afgevaardigde:
als plaatsvervangend afgevaardigden:
1ste plaatsvervangende afgevaardigde:
2de plaatsvervangende afgevaardigde:
als kandidaat bestuurslid van de Raad van Bestuur:
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
Gelet op de uitslag van deze geheime stemming, waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen, en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
als effectief afgevaardigden:
1ste effectief afgevaardigde:
2de effectief afgevaardigde:
als plaatsvervangend afgevaardigden:
1ste plaatsvervangende afgevaardigde:
2de plaatsvervangende afgevaardigde:
als kandidaat bestuurslid van de Raad van Bestuur:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van RLBK vzw d.d. 19 maart 2025 goed.
De aanstelling van 2 effectieve vertegenwoordigers, 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers en 1 kandidaat-bestuurder werden gestemd.
De gemeente is lid van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Erfgoed Brabantse Kouters dat sinds midden 2023 ook een Vlaamse erkenning kreeg als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED).
De gemeente ontvangt een mail van Projectvereniging Erfgoed Brabants Kouters (IOED) d.d. 09 december 2025.
Gezien de nieuwe legislatuur nu start voor de lokale besturen en de provincie, kunnen deze nieuwe besturen uiteraard nieuwe afgevaardigden aanduiden. Voor de Raad van Bestuur kan de gemeente 1 stemgerechtigd bestuurslid, 1 plaatsvervangend stemgerechtigd bestuurslid, 1 raadgevend bestuurslid en 1 plaatsvervangend bestuurslid aanduiden.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat van 1 stemgerechtigd bestuurslid, 1 plaatsvervangend stemgerechtigd bestuurslid, 1 raadgevend bestuurslid en 1 plaatsvervangend bestuurslid voor de Raad van Bestuur:
stemgerechtigd bestuurslid
plaatsvervangend bestuurslid
raadgevend bestuurslid
plaatsvervangend raadgevend bestuurslid
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van de geheime stemming, waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen, en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt :
stemgerechtigd bestuurslid
plaatsvervangend bestuurslid
raadgevend bestuurslid
plaatsvervangend raadgevend bestuurslid
De gemeenteraad duidt één stemgerechtigd bestuurslid en één plaatsvervangend stemgerechtigd bestuurslid + één raadgevend bestuurslid en één plaatsvervangend raadgevend bestuurslid aan voor deze legislatuur voor de Raad van Bestuur van IOED.
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De agenda van de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op WOENSDAG 19 MAART 2025 en volgende agendapunten omvat:
1. Samenstelling van de Raad van Bestuur
a. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur
b. Akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
c. Benoeming deskundigen
2. Varia.
Het werkingsgebied van Haviland dat onderverdeel is in 4 categorieën volgens aandelen:
Cat. A: > 1.400 aandelen = 5 bestuurders
Cat. B: 1.001-1.400 aandelen = 2 bestuurders
Cat. C: 500-1.000 aandelen = 6 bestuurders
Cat. D: < 500 aandelen = 2 bestuurders
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger, plaatsvervangend vertegenwoordiger, kandidaat-bestuurder met raadgevende stem, van volgende leden:
effectief vertegenwoordiger
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering op 19 maart 2025 en duidt één effectief vertegenwoordiger, één plaatsvervangend vertegenwoordiger, één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en bevestiging gezamenlijke voordracht kandidaat-bestuurders.
De gemeente Zaventem is aangesloten bij Creat Services dv.
De gemeente ontvangt een aangetekend schrijven (oproepingsbrief) van Creat Services dv d.d. 09 december 2024 tot het bijwonen van de Buitengewone Algemene Vergadering op dinsdag 25 maart 2025 om 14u30 in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi, met volgende punten:
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur dienen er vertegenwoordigers aangeduid te worden.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger en kandidaat-bestuurder van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv d.d. 25 maart 2025 en duidt een bestuurder, een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan.
De gemeente Zaventem is aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
De gemeente Zaventem ontvangt per aangetekend schrijven van 07 januari 2025 een oproep tot deelname aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in De Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden.
De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch te raadplegen op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde (eveneens in bijlage).
De gemeente is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde.
Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
De vooraf ingediende kandidaturen van volgende raadsleden:
1ste effectief vertegenwoordiger
2de effectief vertegenwoordiger
1ste plaatsvervangend vertegenwoordiger
2de plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde
kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur (idem persoon als kandidaat-lid voor RBC)
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakt stembrieven waarop enkel de namen van de voormelde kandidaturen vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
1ste effectief vertegenwoordiger
2de effectief vertegenwoordiger
1ste plaatsvervangend vertegenwoordiger
2de plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde
kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur (idem persoon als kandidaat-lid voor RBC)
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 25 maart 2025 van Fluvius Halle-Vilvoorde en duidt 2 effectieve vertegenwoordiger, 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers, 1 kandidaat-bestuurslid voor RBC en 1 kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur.
Sedert 01 januari 2018 maakt het lokaal bestuur gebruik van het Wijk-werken, als opvolger van het voorgaande PWA-systeem. Het Wijk-werken betreft een instrument in het Vlaams activeringsbeleid en is met andere woorden een activeringsmaatregel voor werkzoekenden.
Met de in acht neming van de wettelijke modaliteiten, voorzag het lokaal bestuur bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 februari 2025 de coördinatorrol te leggen bij de I.G.S.V. Haviland. De Intercommunale Haviland verenigt 31 gemeenten. In dit kader wordt bij gemeenteraadsbeslissing een stuurgroep samengesteld die bestaat uit afgevaardigden per gemeente.
Volgend op de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de wijzigingen inzake mandaten en bevoegdheden die hieruit voortvloeien, verzoekt Haviland te voorzien in een vertegenwoordiger en plaatsvervanger die, voor de duurtijd van de legislatuur, onbezoldigd zetelt in de stuurgroep. De stuurgroep wordt 4x per kalenderjaar bij mekaar geroepen.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger, plaatsvervangend vertegenwoordiger, van volgende leden:
effectief vertegenwoordiger
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
De gemeenteraad duidt een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor het bijwonen van de vergaderingen van de stuurgroep Wijk-werken.
De gemeente Zaventem is aangesloten bij Farys ov en is houder van T-, D-, Z- en/of V-aandelen.
De gemeente ontvangt een aangetekend schrijven d.d. 06 december 2024 tot het bijwonen van de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op vrijdag 28 maart 2025 om 14u30, in de Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi, met volgende agendapunten:
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger + kandidaat-bestuurder RVB + lid Regionaal Adviescomité Domeindiensten, van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder RVB
lid Regionaal Adviescomité Domeindiensten
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder RVB
lid Regionaal Adviescomité Domeindiensten
De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op 28 maart 2025 en duidt eveneens één effectief vertegenwoordiger, één plaatsvervangend vertegenwoordiger, kandidaat-bestuurder RVB en lid Regionaal Adviescomité Domeindiensten aan.
De gemeente ontvangt het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken, van 6 januari 2025 m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in het bekkenbestuur, waarvan gemeente Zaventem deel uitmaakt.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
De gemeenteraad duidt een effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van Dijle-Zennebekken.
De gemeente ontvangt een mail van OVSG op 15 januari 2025.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur kunnen nieuwe afgevaardigde worden aangeduid. Voor de algemene vergaderingen kan de gemeente één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
De gemeenteraad duidt één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van OVSG.
De gemeente Zaventem is aangesloten als werkelijk lid van de "Vereniging voor Openbaar Groen" vzw. De VVOG staat opnieuw klaar om te ondersteunen op vlak van openbaar groen-, klimaat-, milieu- en natuurbeleid.
Een nieuwe legislatuur, een nieuw bestuur betekent ook voor hen nieuwe bestuursorganen.
De gemeente ontvangt een schrijven van VVOG tot het aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger + kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan.
Voor de kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan kan één bestuurder worden voorgedragen. Een intern reglement bepaalt de samenstelling. Het bestuursorgaan bestaat uit 15 bestuurders (3 per provincie) met aandacht voor een genderevenwicht.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger + kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan, van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan
De gemeenteraad duidt één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVOG en één kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan van VVOG aan.
De gemeente ontvangt een e-mail van VVSG de dato 04 februari 2025.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur kunnen nieuwe afgevaardigden worden aangeduid. Voor de algemene vergaderingen kan de gemeente 1 effectief afgevaardigde en 1 plaatsvervangend afgevaardigde aanduiden.
Het voordragen van één kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies. De politieke werking (met vooral het innemen van beleidsstandpunten in functie van de belangenbehartiging) van de VVSG gebeurt door het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur) en vijf thematische bestuurlijke commissies. Die laatste bereiden de ontwerpstandpunten voor die aan het bestuursorgaan worden voorgelegd. Het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies bestaan uit rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen die zich hiervoor kandidaat moeten stellen. Bij de toewijzing van de mandaten houdt de VVSG maximaal rekening met de politieke krachtsverhoudingen bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de grote diversiteit van de Vlaamse lokale besturen op het vlak van grootte, typologie, enz. Niet geselecteerde kandidaten komen op een reservelijst terecht voor mandaten die tijdens de legislatuur openvallen.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger + kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan en bestuurlijke commissies, van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan en bestuurlijke commissies
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan en bestuurlijke commissies
De gemeenteraad duidt één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVOG en één kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan en bestuurlijke commissies van VVSG aan.
Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit de gemeente aangeduid te worden.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten). Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 DLB, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.
Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke deelnemer bij Cipal dv recht op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering. Desgewenst kan de gemeente ook één plaatsvervanger aanduiden.
De gemeente ontvangt via mail van Cipal dv d.d. 06 februari 2025 de uitnodiging tot het bijwonen van de algemene vergadering op donderdag 27 maart 2025 om 16u00 met volgende agendapunten:
De Raad van Bestuur heeft beslist om deze vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
De vooraf ingediende kandidaturen voor het mandaat effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van volgende raadsleden:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
Gaat in openbare zitting over tot geheime stemmingen d.m.v. vooraf klaargemaakte stembrieven waarop enkel de namen van voornoemde kandidaten vermeld zijn.
De uitslag van deze geheime stemming waaraan 32 raadsleden hebben deelgenomen en die wordt vastgesteld door de algemeen directeur, als volgt:
effectief vertegenwoordiger
plaatsvervangend vertegenwoordiger
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv op 27 maart 2025 en duidt één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger aan.
De gemeente ontvangt een aangetekend schrijven van 03 februari 2025 van Interza cvba waarbij er wordt opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Interza cvba die op woensdag 26 maart 2025 om 19 uur in de vergaderzaal op het 1e verdiep van het hoofdgebouw Interza, gelegen te Hoogstraat 185, 1930 Zaventem, zal plaatsvinden.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van Interza cvba die zal gehouden worden op 26 maart 2025 omvat volgende agendapunten:
Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 16 december 2024 werd voor de verdere duur van deze legislatuur, mevrouw Natalie MISEUR, mevrouw Jona OP DE BEECK, mevrouw Stefanie DE MOL, en de heren Tony OKMEN, Lukas SCHILLEBEECKX en Yannick POOT, aangeduid als afgevaardigden.
Bij besluit van de gemeenteraad d.d. 16 december 2024 werd voor de verdere duur van deze legislatuur mevr. Nathalie DRUINE en dhr. Wim DRIESEN aangeduid als kandidaat-bestuurders voor de Raad van Bestuur en dhr. Joren STULTJENS als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem.
Aansluitend op de bijzondere algemene vergadering zal meteen de installatievergadering met de nieuwe bestuurders plaatsvinden.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Interza cvba d.d. 26 maart 2025 en bevestigd de mandaten.
Er zijn geen specifieke, dwingende vormvereisten aangezien het gaat om de stuurgroep en een aparte projectgroep die het project begeleiden en dus niet om aparte juridische structuren, maar gezien het belang hiervan voor de gemeente, hopen zij op een sterke betrokkenheid.
De huidige samenstelling stuurgroep en projectgroep bestaat uit, schepen Bart Dewandeleer en gemeentelijke administratieve Guido Declercq.
In de stuurgroep is tot nog toe steeds een schepen (leefmilieu, ruimtelijke ordening, natuur of verwante bevoegdheden) vertegenwoordigd.
In de projectgroep gaat dit om iemand van de gemeentelijke administratie (dienst leefmilieu, ruimtelijke ordening/ruimtelijke planning, ...).
Zij vragen hiervoor aan te geven wie de gemeente aanduidt naar aanleiding van de nieuwe legislatuur, zodat zij de personen kunnen betrekken bij het overleg i.k.v. dit strategisch project.
Het college van burgemeester en schepenen heeft Schepen Bart Dewandeleer en de gemeentelijke administratieve Guido Declercq terug aangeduid bij beslissing d.d. 10 februari 2025, punt CBS/2025/375.
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de aanduiding van Schepen Bart Dewandeleer en de gemeentelijke administratieve Guido Declercq voor het Strategisch Project Leve(n)de Woluwe.
Eind 2024 liep het Strategische Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) 2023-2024 van de gemeente Zaventem af;
De Ministerraad nam op 5 juli 2024 de beslissing om de SVPP te verlengen met één jaar, tot en met 31 december 2025 (KB van 17 juli 2024);
Na overleg met de lokale politie Zaventem werd besloten om de huidige fenomenen in het Strategische Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) te behouden daar deze fenomenen eveneens zijn opgenomen in het zonaal veiligheidsplan 2020-2025;
Het Strategische Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) 2025 zal de volgende fenomenen
omvatten:
- inbraak
- diefstal uit en van voertuigen
- fietsdiefstal
- intrafamiliaal geweld
- verkeersveiligheid
- administratief sanctioneerbare overlast
De verlenging van het Strategische Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) 2025 impliceert dat de gemeente Zaventem een subsidie van €92.225,39 krijgt toegekend voor het werkjaar 2025.
Ministerieel besluit tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen en de dispositieven gemeenschapswachten 2025.
Subsidie van €92.225,39 voor het werkjaar 2025.
Overwegende de noodzaak om deze personeelsleden van de afvalintercommunale INTERZA aan te stellen als GAS-vaststeller met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze GAS-vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
De gemeenteraad stelt de Afvalintercommunale INTERZA aan als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de directeur van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Zaventem voor de vaststelling van overtredingen op [reglementering: opsomming artikelnummers m.b.t. zwerfvuil en/of sluikstort uit politiereglement].
Gelet op de aanvraag van de culturele verenigingen Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2025 ;
Overwegende dat deze toelage niet valt onder de toepassing van een reglement maar wel als aparte nominatieve lijst bij het budget werd opgenomen;
Overwegende dat de toelage aan de culturele verenigingen Zaventem gebeurt volgens het overzicht hieronder;
Overwegende dat dit overzicht werd voorgelegd aan de cultuurraad en deze akkoord ging met onderstaande verdeling;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven (MJP 846 met een budget van € 20500) van het budget 2025;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel MJP 846 van het budget 2025. budgetsleutel
MJP000846 |
64900000 |
0739 |
99 |
De Gemeenteraad gaat akkoord een financiële tegemoetkoming toe te kennen aan de culturele verenigingen Zaventem, die volgens onderstaand overzicht wordt verdeeld.
Davidsfonds Zaventem-(750),
Davidsfonds Sterrebeek-(400),
Davidsfonds SSW-(400),
Davidsfonds Nossegem-(400),
St Martinus zangkoor Zaventem-(400),
St Ceciliakoor Sterrebeek-(400),
Zingt Jubilate SSW-(400),
Omnia Cantica Zaventem-(500),
Klik Klak Zaventem-(400),
Van Dijckkring Zaventem-(400),
De Kille Meutel-(400)
Postzegelkring Zaventem-(400),
Postzegelkring Nossegem-(400),
Sterrebeek 2000 Sterrebeek-(270),
Curieus Zaventem-(400),
Rollewagen Sterrebeek-(510),
De Schalmei Zaventem-(130),
Harmonie Woluwe SSW-(650),
De Eendracht Nossegem-(650),
VBSO Zaventem-(650),
Big Band Nothengem Nossegem-(400),
Intermezzo Nossegem-(450),
De Sterre Sterrebeek-(450),
Plankenkoorts Zaventem-(450),
Bridgeclub 2000 Sterrebeek-(100),
De Wijngilde Zaventem-(130),
Vinoscum-(130),
Scoutsvrienden van het Bier-(130),
Jeugdmuziekatelier-(5460)
verenigingen die ondertussen gestopt zijn en geen toelage meer ontvangen: Broedermin, De Dorpspoëten, De Distelvink, Wobridge, New Music Band
Gelet op de aanvraag van de Cultuurraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Cultuurraad € 9173 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van de cultuurraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2025 voor hun werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toelage aan de cultuurraad Zaventem € 9.173,00 bedraagt;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 846 van het budget van 2025.
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP 847 van het budget 2025. Budgetsleutel
MJP000847 |
64900000 |
0739 |
99 |
Artikel 1: De Gemeenteraad beslist een financiële tegemoetkoming van € 9.173,00 aan de cultuurraad Zaventem toe te kennen voor 2025.
Aard : werkingskosten
Omvang : € 9.173
Aanwendingsvoorwaarden : vrij te beslissen binnen de grenzen van de kredieten van het ingediende budget 2025
Verantwoordingsstukken : jaarrekening 2024 & begroting 2025 (zie bijlage)
Gelet op de aanvraag van het Erfgoedcomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel 2025/64900000/VrijeT/0739/99 van het budget van het jaar 2025.
De raming is MJP004036 onder AC000252 en onder BD00003.
Het Erfgoedcomité krijgt een jaarlijkse werkingstoelage van € 2.000.
Gelet op de aanvraag van Samana Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor de viering van hun 50ste verjaardag in 2025 (zie aanvraagbrief in bijlage).
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP000951 - toelage aan verenigingen die een jubileum vieren
Het Erfgoedcomité krijgt een jaarlijkse werkingstoelage van € 2.000.
Gelet op de VCRO;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 betreffende Gecoro Zaventem-samenstelling;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019 betreffende de benoeming van de leden GECORO Zaventem;
Gelet op het besluit van College van Burgemeester en Schepenen van 27 januari 2025;
Overwegende de bepalingen van de VCRO inzake de samenstelling GECORO;
Overwegende de man - vrouw verdeling;
Overwegende dat de GECORO wordt samengesteld gedurende een legislatuur;
Overwegende dat de GECORO-samenstelling voorafgaand wordt bepaald door de gemeenteraad;
Overwegende dat het aantal leden minimaal 13 en maximaal 17 leden bedraagt conform het inwonersaantal;
De gemeenteraad stelt de samenstelling van de GECORO vast en doet een open oproep voor kandidaatstelling gedurende 30 dagen;
Voorzitter (dient een deskundige te zijn)
1. UNIZO
2. Plaatselijke middenstand
3. Landbouwers
4. Natuurvereniging
5. Belangengroep
6. Belangengroep
7. Voka
8. Bedrijfsleven
9. Makelaar
10. Sociaal maatschappelijke doelgroep
11. Recreatieve sector
12. Jeugd
13. Deskundige
14. Deskundige
15. Deskundige
16. Deskundige
17. Deskundige
Secretaris.
Er dient daarbij voor elke geleding zowel een man als vrouw te worden aangeduid, waarbij een voorstel dient te worden gedaan inzake het effectieve lid en het plaatsvervangende lid.
Gelet op de vigerende rooilijnplannen van de J.B. Devlemincklaan en de Grote Daalstraat, beide heden gemeentewegen in het beheer van de gemeente Zaventem;
Gelet op de ligging der kadastrale percelen, gelegen langsheen de J.B. Devlemincklaan, huisnummer 59, te Zaventem, Sectie C, nummers 350 E, 366 C, 366 H, 366 L, 367 D en 370 A, allen in eigendom van FARYS, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
Gelet op de kadastrale legger en het kadastraal plan, waarbij de zes hoger vermelde percelen samen een totale oppervlakte bezitten van 4 ha 00 a 69 ca;
Gelet op het taxatieverslag, opgemaakt op datum van 7 mei 2024 door de bvba Studie- en Landmeetburo Quadrant, met maatschappelijke zetel gevestigd te 3078 Kortenberg, Dorpsstraat 202, vertegenwoordigd door de heer Benny Theyssens in zijn hoedanigheid als landmeter-expert, waarbij de hoger vermelde eigendommen een totale taxatiewaarde bezitten van 2.848.425,00 euro;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 27 mei 2024, punt CBS/2024/1351 houdende ZAVENTEM – J.B. Devlemincklaan – principebesluit verwerving domein Farys inclusief gebouw en loods(en) in het kader van herhuisvesting jeugdhuis en herhuisvesten voor de DBFM van de Academie - (ID2024/0015) - ter voorbereiding gemeenteraad juni 2024;
Gelet op het advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 18 juni 2024;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2024, punt GR/2024/116, houdende “ZAVENTEM – J.B. Devlemincklaan – principebesluit verwerving domein/”site Farys” inclusief gebouw en loods(en) in het kader van herhuisvesting jeugdhuis en herhuisvesten voor de DBFM van de Academie – (kadastrale percelen nrs. 2C 350 E, 2C 366 C, 2C 366 H, 366 L, 2C 367 D en 2C 370 A) - (ID2024/0015);
Gelet op het grondplan (op schaal 1/500) “Planimetrische en altimetrische opmeting van de ontworpen bouwplaats van de zetel van de nieuwe sektor van Zaventem”, opgemaakt door de diensten van de Brusselse Intercommunale Watermaatschappij, op datum van mei 1970 (tekenaar Marcotti);
Gelet op de éénzijdige verkoopbelofte van de eigenaar Farys van 4 februari 2025, waarbij zij akkoord gaan om hoger vermelde kadastrale percelen te verkopen aan de gemeente Zaventem tegen de totale prijs van 2.848.425,00 euro;
Gelet op de ontwerp-akte, opgemaakt door Notarissen Vanhalewyn & Flamant, geassocieerde notarissen met standplaats te Kraainem, met tussenkomst van Notaris Derynck, notaris met standplaats te Brussel, namens de verkopers;
Overwegende de wenselijkheid om de zes kadastrale percelen, gelegen langsheen de J.B. Devlemincklaan 59, te Zaventem, Sectie C, nummers 350 E, 366 C, 366 H, 366 L, 367 D en 370 A, allen in eigendom van FARYS, Stropstraat 1 te 9000 Gent, onderhands te verwerven voor openbaar nut;
Overwegende dat deze “site FARYS” deels bosgrond (agrarisch gebied) en deels woongebied betreft;
Overwegende dat de “site FARYS” langsheen de openbare weg loopt en grotendeels woongebied betreft;
Overwegende dat het gebouw (huisnummer 59) bestaat uit 3 grote delen, hetzij een kantoorgedeelte langsheen de straat, een loods op verdieping 0 en verschillende loodsen op -1;
Overwegende dat er tijdelijke herhuisvesting noodzakelijk is voor de Academie, voor het DBFM project;
Overwegende dat de “site FARYS” groot genoeg is voor de Academie en er geen volwaardig alternatief is;
Overwegende dat de “site FARYS” eveneens dienst kan doen voor de herhuisvesting van het jeugdhuis, dat eveneens dient te herhuisvesten voor de DBFM van de Academie;
Overwegende dat er een subsidieaanvraag werd ingediend voor de verwerving van de bosgronden van de “site FARYS”, ten belope voor ongeveer 300.000 euro;
Overwegende dat voor het jeugdhuis een budget van 800.000 euro ingeschreven is op het MJP;
Overwegende dat bij een optimalisatie inzake de afbraak van de oude bibliotheek 110.000 euro kan verplaatst worden ten behoeve van deze aankoop;
Overwegende dat na vertrek van de Academie naar de nieuwbouw, het geheel dienstig kan zijn voor activiteiten ten algemene nutte waarbij ruimte gezocht wordt zoals repair cafe, 2de kans hoekje, circulaire activiteiten, de chiro van Zaventem,…. dewelke in overleg nog verder bepaald moet worden;
Overwegende dat de “site FARYS” voldoende parkeer- en circulatienormen bezit om de eventuele parkeerdruk op te vangen;
Overwegende dat de technische diensten een beperkt deel als opslag nodig hebben;
Overwegende de grond strategisch van aard is, alsook als bouwgrond en derhalve zijn waarde heeft;
Overwegende dat er voor de tijdelijke herhuisvesting van de Academie geen locatie gevonden wordt en containers huren als te duur beschouwd wordt;
Overwegende dat de vraagprijs aanvaardbaar is en de geschatte waarde van de onroerende goederen niet overschrijdt;
Overwegende dat de aankoop onderhands zal plaatsvinden;
Overwegende dat de voorwaarden van de aankoop vastgesteld moeten worden;
Overwegende dat de percelen, op basis van de informatie bekomen via de instrumenterende notarissen, vrij zijn van gebruik of huur;
Gehoord en op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het decreet lokale besturen;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
Overwegende dat de kredieten ter financiering voor het project voorzien zijn middels budgetsleutel: AC000472 - Realisatie van een jeugdhuis voor Zaventem - GEB -MJP004139 - Dossier Grondbeleid - ID2024/0015 - J.B. Devlemincklaan - verwerving domein Farys inclusief gebouw - 2025/22100000/Vrije T/0940/.
Overwegende het eerder afgeleverde visum van de financieel beheerder met volgnummer 2024_0242;
De Raad beslist definitief om het onroerend goed, zes percelen “site FARYS”, gelegen langsheen de J.B. Devlemincklaan 59 te Zaventem, kadastraal gekend Sectie C, nummers 350 E, 366 C, 366 H, 366 L, 367 D en 370 A, dewelke samen een totale oppervlakte bezitten van 4 ha 00 a 69 ca en momenteel nog in eigendom van FARYS, onderhands aan te kopen voor de prijs van 2.848.425,00 euro.
Gelet op het e-mailbericht van 9 december 2025 van Fluvius – Dienst Patrimonium, betreffende verzoek tot het ter beschikking stellen via een erfpachtovereenkomst van een perceeltje grond aan Iverlek voor de plaatsing van een nieuwe bovengrondse HS-distributiecabine Elektriciteit (nr. 91003451) ter hoogte van het gemeentelijk privaat perceel, gelegen Bosdellestraat, gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie C, nummer 15 C. Het erfpachtrecht heeft betrekking op een deel van dit perceel grond met een oppervlakte van 25,62m²;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 20 maart 2023 houdende inplanting Fluvius Cabine Bosdellestraat ter hoogte van het bestaande gebouwtje op het gemeentelijk kerkhof;
Gelet op het omgeving- & inplantingsplan, opgesteld door Drawing Assistance bv Landmeetbureel uit Hulshout, op datum van 20 juni 2023 met referentie 2023.01/06;
Gelet op het schattingsverslag “Waardebepaling”, opgesteld door Drawing Assistance bv Schattingen en Expertise uit Hulshout, op datum van 19 november 2024 met referentie 2023.01/06;
Gelet op de voorlopige ”Erfpachtovereenkomst perceel grond te Zaventem Bosdellestraat”, opgemaakt door Fluvius/Iverlek op 9 december 2024, voor een perceel grond voor de plaatsing van een nieuwe bovengrondse distributiecabine Elektriciteit (nr. 91003451) ter hoogte van het gemeentelijk privaat perceel, gelegen Bosdellestraat, gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie C, deel van nummer 15 C, waarbij voorgesteld wordt om ter erkenning van het eigendomsrecht van de erfpachtgever een enige vergoeding van 3.525,00 € te betalen bij ondertekening van de authentieke akte;
Gelet op de omgevingsvergunning OMV_2023090109 (ref. gemeente: 2023/179), vergund op 11 september 2023;
Overwegende dat door de begunstigde van het erfpachtrecht een aantal voorwaarden moeten worden nageleefd zoals opgenomen in de voorlopige erfpachtovereenkomst;
Overwegende de ligging van de rooilijn van de Bosdellestraat (voormalige buurtweg nr. 40), de ligging van het openbaar domein “Steenbeek” en de aangelegde infrastruur op het privaat perceel “Kerkhof”;
Overwegende de opgelegde voorwaarden van de omgevingsvergunning OMV_2023090109 (ref. gemeente: 2023/179), vergund op 11 september 2023;
Overwegende dat Iverlek alle kosten ten hare laste neemt, waaronder de opmaak van het aanvraagdossier, het opmetingsplan, de opmaak authentieke akte erfpacht, enz…;
Overwegende dat de vestiging van erfpacht definitief zal vastgelegd worden bij notariële akte;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 326 tot en met 334 van het Decreet over het lokaal bestuur houdende algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Vlaams bestuursdecreet betreffende de openbaarheid van bestuur;
De Raad beslist over te gaan tot het verlenen van een erfpachtrecht aan IVERLEK, voor een grondperceeltje met een grondoppervlakte van 25,62m², gelegen ter hoogte van het gemeentelijk privaat perceel "Kerkhof" gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie C, nummer 15 C (deel). Het erfpachtrecht heeft een duurtijd van 99 jaar en wordt toegekend tegen de éénmalige vergoeding van 3.525,00 euro.
Gelet op de aanvraag van de vzw Zhorg omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2025 voor de werkingskosten van de centrale wachtdienst, het beheer van een centrale website van de huisartsenkring en het beroep doen op een gespecialiseerd call-centrum Nemo (tevens een tussenkomst voor de prestaties van de opgeroepen artsen bij de organisatie door de politiezone van Wodca-acties) en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de verschillende activiteiten van deze raad;
Overwegende dat deze toelage niet valt onder de toepassing van een reglement en evenmin nominatief op een begrotingspost voorkomt of op een aparte bij het budget gevoegde lijst werd opgenomen;
Overwegende dat de vaste toelage aan de vzw Zhorg Zaventem € 7 000 bedraagt en de toelage voor ondersteuning van de Wodca-acties (max 10 acties per jaar) georganiseerd worden door de politie € 200 per actie.
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Overwegende dat deze collegebeslissing ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de eerstvolgende gemeenteraad;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43 § 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op artikel 2,2de van de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn voor de toelagen van € 1 239 tot € 24 789;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetsleutel 64920301/0980 van het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
Overwegende dat de toelage aan de sociale verenigingen berust op de volgende objectieve gronden: de betrokken verenigingen betekenen een meerwaarde voor het plaatselijk verenigingsleven;
Overwegende dat de verdeling van deze toelagen gebeurt volgens het overzicht hieronder;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2012 houdende de definitie van dagelijks bestuur, waarbij de gemeenteraad de bevoegdheid aan het college delegeert om over de toelagen aan derden onder de vorm van een financiële tegemoetkoming van maximum 2.500 € te beslissen;
Gelet op artikel 57 § 2 van het gemeentedecreet waarbij het college de bevoegdheid uitoefent die krachtens artikel 43,§ 1 aan haar is toevertrouwd;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001398 budgetartikel 64900000/0959 en onder MJP001393 budgetartikel 64900000/0949 en onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en onder MJP001411 budgetartikel 64900000/0909 van het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
Gelet op de aanvraag van de sociale raad omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun administratie en werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat de toelage aan de sociale raad 8.181 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : ondersteuning werking van de sociale raad.
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41.23 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001391 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met als volgnummer 2025
Gelet op de aanvraag van Plan International omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de gemeente kinderen uit ontwikkelingslanden financieel wenst te ondersteunen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 1991 waarbij beslist werd 10 kinderen financieel te adopteren bij Foster Parents Plan België, nu Plan International;
Overwegende dat de toelage aan Plan International € 360 per kind bedraagt;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001393 budgetartikel 64900000/0949 van het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
Overwegende dat de toelage aan alle opvangcentra (tehuis/home/internaat) voor Zaventemse inwoners met een handicap € 125 per persoon bedraagt;
Overwegende dat de toelage voor thuis –of ambulante begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een psychische stoornis 125 € per persoon , met een maximale toelage van 620 € bedraagt;
Overwegende dat er een forfaitaire toelage is voorzien van € 5 per begeleidingsdossier voor thuis-of ambulante begeleidingscentra voor Zaventemse inwoners met een visuele handicap;
Overwegende dat deze toelagen niet vallen onder de toepassing van een reglement en nominatief op een begrotingspost voorkomen;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001392 budgetartikel 64900000/0911 in het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met als volgnummer 2025
Gelet op de aanvraag van Ons Tehuis Brabant omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toekenning van de toelage berust op volgende objectieve gronden :
Ons Tehuis Brabant vzw is een vereniging die instaat voor de woonvoorziening en dagbesteding van volwassen personen met een mentale handicap.
De gemeente wenst financieel bij te dragen in de werking van projecten die betrekking hebben op de huisvesting of tewerkstelling van mindervaliden.
De tussenkomst bedraagt 0,5 € per inwoner.
Rekening houdend met het officiële bevolkingscijfer van 01 januari van het jaar voordien (36.682) , de toelage aan Ons Tehuis Brabant vzw in totaal € 18.341 bedraagt;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41.23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP00001395 budgetartikel 64900000/0911 van het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
Gelet op de aanvraag van Kind & Preventie omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst en dat de gemeente niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat de nagestreefde doelstellingen van Kind & Preventie afdeling Zaventem een gemeentelijke toelage rechtvaardigen;
Gelet dat de uitbetaling van de toelage afhankelijk is van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 in het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
Gelet dat kanker vanaf 2010 één dan wel de grootste doodsoorzaak betreft en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die meewerken aan de strijd tegen kanker gerechtvaardigd is;
Gelet dat honger en armoede wereldwijd wordt beschouwd als een zeer groot onrecht en dat een gemeentelijke toelage in het bijzonder aan verenigingen die de strijd aanbinden tegen armoede en honger in de wereld is gerechtvaardigd;
Gelet dat een financiële toelage gerechtvaardigd is aan verenigingen/ organisaties die de sociale en preventieve geneeskunde een hart onder de riem steken;
Gelet dat daarnaast de gemeente tal van algemeen behartigenswaardige doelen/projecten wenst te ondersteunen;
Gelet dat de gemeente in het bijzonder verenigingen met een lokale werking financieel wenst te ondersteunen;
Gelet dat de uitbetaling van de toelagen afhankelijk zijn van de tijdige ontvangst van de verantwoordingsstukken;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41.23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de toelagen aan de bedoelde verenigingen zijn ingeschreven onder MJP001394 budgetartikel 64900000/0980 en onder MJP1392 budgetartikel 64900000/0911 en onder MJP001410 budgetartikel 64900000/0909 in het budget van 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
Gelet op de aanvraag van Amab Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat de toekenning van de toelage berust op volgende objectieve gronden :
Amab Zaventem is opgericht om werk te verschaffen aan mensen die op de gewone arbeidsmarkt niet of nauwelijks terecht kunnen.
De gemeente wenst financieel bij te dragen in de werking van projecten die betrekking hebben op de huisvesting of tewerkstelling van mindervaliden.
De tussenkomst bedraagt 0,5 € per inwoner.
Rekening houdend met het officiële bevolkingscijfer op 01 januari van het jaar voordien (36.682), de toelage aan Amab Zaventem in totaal € 18.341 bedraagt;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering aan de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41.23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder MJP001395 budgetartikel 64900000/0911 van het budget 2025;
Gelet op het visum van de financieel directeur met volgnummer 2025
De gemeente Zaventem behaalde in 2022 het label Hartveilige Gemeente en engageerde zich om elke 2 jaar opleidingen reanimeren en defibrilleren te organiseren voor de personeelsleden en de bevolking.
Het label voor Zaventem werd opgehangen aan de ingang van het gemeentehuis, Vijverstraat te Zaventem. Voor de deelgemeenten dient dit nog te gebeuren en kunnen de borden worden opgehangen in Sterrebeek aan de bibliotheek, Nossegem aan een straatnaambord in de buurt van de kerk en Sint-Stevens-Woluwe aan de ingang van de parking van de sporthal.
In zitting van 27 januari 2025 heeft het College beslist om de borden op te hangen op volgende plaatsen :
Sterrebeek Mechelsesteenweg gevel bibliotheek, Nossegem naast het digitaal infobord aan WZC Ter Burg (directie Ter Burg gaat hiermee akkoord), Sint-Stevens-Woluwe aan de ingang van de parking van de sporthal.
Gelet op de aanvraag van de gemeentelijke dorpsraden omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 12 390,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw ’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van het Patriottisch comité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 4 548,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Jumelagecomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 3 000,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies.
Gelet op de aanvraag van het gemeentelijk Feestcomité omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het jaar 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 19 832,00 euro bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in de werkingskosten
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Overwegende dat het budget is ingeschreven onder de budgetsleutel 2025/64900000/Vrije T/0710
Gelet op de afspraak met JMA omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor het gebruik van de vergaderlokalen in GC De Maalderij en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie 390 € bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : de concessie die vroeger bestond waardoor JMA geen huur hoefde te betalen, is opgezegd en gewijzigd in een toelage ter compensatie van de te betalen huur voor de periode juli 2024 - december 2024 (zie factuur in bijlage).
De gemeente ondersteunt privé-initiatieven zonder winstoogmerk dat als doel heeft een alternatieve muziekopleiding aan te bieden aan de burger. De gemeente faciliteert dit door een huurtoelage te betalen.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel MJP000885 van het budget van het jaar 2024.
De gemeenteraad keurt de toelage aan het JeugdMuziekAtelier Sterrebeek voor periode januari - juli 2024 goed.
Gelet op de aanvraag van Jeugdraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor hun werkingskosten in 2025 en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van de activiteit;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de Jeugdraad Zaventem 4000€ bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden :
GR 23 09 2019 Beleidskader voor inspraak en participatie in het gemeentelijk beleid (artikel 5 Opsomming van de sectorraden en artikel 6B Financiële ondersteuning);
Tussenkomst in werkingskosten Jeugdraad;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel MJP001111 – AC000252 - subsidies jeugdraad - 2025/64900000/VrijeT/0751/99 van het budget van het jaar 2025;
Gelet op de aanvraag van de sportraad Zaventem omtrent het bekomen van een financiële tussenkomst voor 2025 voor werkingskosten en dat de gemeente Zaventem niet de inrichtende macht is van deze activiteiten;
Overwegende dat deze nominatieve subsidie niet valt onder de toepassing van een reglement;
Overwegende dat de nominatieve subsidie aan de sportraad € 6.900 bedraagt en berust op de volgende objectieve gronden : tussenkomst in werkingskosten + opleidingskosten sportclubs
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 over het algemeen toelagereglement waarin beslist wordt welke artikels van de wet van 14 november 1983 van toepassing zijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van de provinciale en gemeentelijke overheden en ocmw’s en de omzendbrief BA 200/08 van 17 november 2000;
Gelet op artikel 40 en 41,23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen houdende de exclusieve bevoegdheid van de raad over de toekenning van nominatieve subsidies;
Gelet op het feit dat de nodige kredieten zijn ingeschreven onder budgetsleutel 2025/64900000/VrijeT/0740 van het budget van het jaar 2025.
De raming MJP001548 is terug te vinden onder AC000252 onder BD00003.
De gemeenteraad beslist een financiële tegemoetkoming van € 6.900,00 aan de sportraad Zaventem toe te kennen voor 2024.
Op zondag 15 juni 2025 organiseert de sportdienst 'Kijk, ik fiets!'. Deze activiteit is een initiatief om de beginnende fietsertjes op 2 wielen te leren fietsen en om weg te helpen naar helemaal zelfstandig fietsen. Het initiatief richt zich op kinderen die al vlot kunnen fietsen met steunwieltjes of die zeer competent zijn geworden op de loopfiets (met 2 wielen). En actieve begeleiding van 1 volwassenen per kind is verplicht.
Deze activiteit wordt in de sporthal van Zaventem georganiseerd. De inschrijving en betaling voor deze activiteit zal via Ticketgang verlopen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing GR/2018/146 van 25 juni 2018 'Huishoudelijk en retributiereglement Vrije Tijd';
Gelet op art.42 van het gemeentedecreet houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad, inzonderheid §3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24/04/2017 betreffende de delegatie die wordt verleend aan het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van de tarieven van de retributies voor in de tijd beperkte activiteiten en prestaties;
Net als voorbije jaren organiseert de sportdienst opnieuw fietslessen voor volwassenen. Fietsen zorgt voor beweging, maar ook voor extra kansen op vlak van mobiliteit en zelfstandigheid.
Voor de fietslessenreeks werken we samen met Sportwerk Vlaanderen. Zij voorzien een lesgever voor een groep van maximum 15 deelnemers. Deze lessenreeks bestaat uit 10 lessen, steeds op dinsdag en donderdag van 13u tot 15u. De lessen starten vanaf dinsdag 22 april 2025.
De deelnemers dienen zich in te schrijven bij de sportdienst. De inschrijving heeft ook een kostprijs:
Indien de deelnemer geen fiets heeft, dan kan deze persoon een fiets lenen via de sportdienst. Dit dienen de deelnemers bij inschrijving aan te geven.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing GR/2018/146 van 25 juni 2018 'Huishoudelijk en retributiereglement Vrije Tijd';
Gelet op art.42 van het gemeentedecreet houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad, inzonderheid §3 dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24/04/2017 betreffende de delegatie die wordt verleend aan het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van de tarieven van de retributies voor in de tijd beperkte activiteiten en prestaties;
De uitgaven voor deze lessenreeks omvat o.a.:
De inkomsten via het inschrijvingsgeld:
Overwegende dat deze leveringen kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die Farys sloot op basis van het bestek ‘sportkledij – maart 2025’ met de ondernemer MONTRA;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “sportkledij - instap in raamovereenkomst van Creat voor Politie en AGB (Zwembad)” wordt geraamd op € 89.000,00 excl. btw of € 92.885,00 incl. btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan MONTRA, KBO nr. BE0865376194, Lilsedijk 28 bus 9.2 te 2340 Beerse;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Farys de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Zaventem en Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en artikel 269, betreffende dwingende en onvoorziene omstandigheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2025, op budgetcode in MJP000079/AC000013 van de exploitatie en in het budget van de volgende jaren;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 10 februari 2025, punt CBS/2025/289, houdende : “Sportkledij - instap in raamovereenkomst van Creat voor Politie en AGB (Zwembad). Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
Gehoord het College van Burgemeester en Schepenen.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 30 mei 2023 punt 114 houdende de uitbreiding betreffende van van de formatie van het operationeel-en logistiek personeel van de politiezone Zaventem;
Gelet op het besluit van de burgemeester dd. 16 januari 2025 punt 1 houdende de statutaire aanwerving van een assistent Administratie – CALOG niveau C – Referentienummer 115631;
Gelet dat één van de huidige onderhoudsmedewerkers ook deelgenomen heeft aan een statutaire betrekking van ASSISTENT Administratie en dankzij haar plaats op de werfreservelijst zal zij vanaf 01/03/2025 deel uitmaken van het team administratie;
Gelet dat er dus één betrekking bij het team onderhoud vacant komt;
Gelet dat de aanwerving van onderhoudspersoneelsleden tot één van de personeelscategorieën behoort die nog contractueel aangeworven mogen worden;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 juni 2009 (BS 26 juni 2009) inzake wijzigingen op het gebied van de aanwervings- en selectieprocedure (zie permanente nota DK60 van 3 juli 2009 van DSJ);
Gelet dat de loonkost voor zes onderhoudsmedewerkers reeds voorzien is in de personeelsbegroting van 2025 en volgende jaren;
Overwegende dat deze diensten kunnen gebeuren via een raamovereenkomst die TMVS Creat Aankoopcentrale Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services sloot op basis van het bestek ’aanstellen van ICT-profielen-november 2024’ met de ondernemer SWORD TECHNOLOGIES SETR;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “Aanstellen van ICT-profielen door instap in de raamovereenkomst van Creat” wordt geraamd op € 61.056.60 incl. btw;
Overwegende dat de Centrale Aankoopdienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan SWORD TECHNOLOGIES SETR, KBO nr. BE 0473804220, Tervurenlaan 270 te 1150 Sint-Pieters-Woluwe tegen het nagerekende offertebedrag van € 50.460,00 excl. btw of € 61.056,60 incl. 21% btw;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat TMVS Creat Aankoopcentrale Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services de procedure zal voeren en in naam van Politiezone Zaventem en Gemeente Zaventem bij de gunning van de opdracht zal optreden;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het beslissing van de Gemeenteraad dd. 22 juni 2020 punt 136 houdende de toetreding tot de aankoopcentrale TMVS Creat;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in MJP000081/AC000013;
Overwegende dat een visum vereist is, en dat de financieel directeur nog geen visum verleende;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 20 januari 2025, punt 52431, houdende : “Aanstellen van ICT-profielen door instap in de raamovereenkomst van Creat. Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden”;
De voorzitter sluit de zitting op 25/02/2025 om 00:30.
Namens Gemeenteraad,
Iris De Bondt
Waarnemend Algemeen Directeur
Natalie Miseur
Voorzitter