Mon 24/02/2025 - 19:30 Raadszaal
Het decreet lokaal bestuur verplicht elke gemeente om te beschikken over een beleidskader voor inspraak en participatie. De gemeente beschikt over zo'n kader maar in het licht van de nieuwe legislatuur wil ze dit graag actualiseren.
Bij mailbericht van 16 januari 2025 wordt door de Eerstelijnszone Druivenstreek een oproep gedaan met het oog op de hersamenstelling van het bestuursorgaan waarvoor de kandidaturen uiterlijk op 1 maart 2025 bij ELZ dienen ingediend zijn. De bestuurders worden benoemd door de Algemene Vergadering op voordracht van de verschillende actoren (dwz de 4 clusters) die in de Algemene Vergadering vertegenwoordigd zijn (hetzij de cluster welzijn, de cluster gezondheidszorg, de cluster lokale besturen en de cluster PZON (personen met een zorg- en ondersteuningsnood). De bestuurders worden benoemd voor een periode van 6 jaar. De Algemene Vergadering is gepland op 8 mei 2025.
Tevens wordt daarnaast bij zelfde mail opgeroepen om lid te worden van de VZW Eerstelijnszone Druivenstreek met het oog op uitbreiding van de Algemene Vergadering.
Op dinsdag 18 maart 2025 houdt Havicrem IGV haar bijzondere algemene vergadering.
De gemeenteraad dient de agenda goed te keuren.
Eveneens dient de gemeenteraad een effectief vertegenwoordiger, plaatsvervangend vertegenwoordiger, stemgerechtigd lid van de raad van bestuur en lid met raadgevende stem van de raad van bestuur, aan te stellen voor deze legislatuur.
Op verzoek van Zefier cv voor vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen, dient de gemeenteraad een volmachtdrager en een plaatsvervangend volmachtdrager aan te duiden.
De gemeente ontvangt een mail van RLBK vzw om over te gaan tot vertegenwoordiging in RLBK.
De gemeenteraad dient akkoord te gaan met de agenda en de aanduiding van 2 effectieve afgevaardigden, 2 plaatsvervangende afgevaardigden en 1 kandidaat-bestuurslid voor Raad van Bestuur.
De gemeente ontvangt een mail van IOED vzw om over te gaan tot vertegenwoordiging in IOED.
De gemeenteraad dient over te gaan tot de en de aanduiding van 1 stemgerechtigd bestuurslid en 1 plaatsvervangend stemgerechtigd bestuurslid + 1 raadgevend bestuurslid en 1 plaatsvervangend raadgevend bestuurslid.
De gemeenteraad ontvangt via mail d.d. 20 januari 2025 de uitnodiging voor de algemene vergadering op woensdag 19 maart.
De gemeenteraad dient de agenda goed te keuren + aanstellen van 1 effectief vertegenwoordiger en 1 plaatsvervangend vertegenwoordiger + kandidaat bestuurder met raadgevende stem + akkoord gezamenlijke voordracht met als kandidaat-bestuurder de heer Dirk Philips.
De gemeente ontvangt een aangetekend schrijven van Creat Services dv d.d. 09 december 2024.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over goedkeuring agenda algemene vergadering d.d. 25 maart 2025 en aanduiding van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De gemeenteraad moet een bestuurder voor de Raad van Bestuur aanduiden.
De gemeenteraad ontvangt via post d.d. 07 januari 2025 een aangetekende zending met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van deze BAV en aanstellen van 2 effectieve vertegenwoordiger, 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers, 1 kandidaat lid voor het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde en eventueel dezelfde persoon voor dragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.
De gemeente ontvangt een schrijven van Wijk-werken door Igsv Haviland d.d. 15 oktober 2024.
De gemeenteraad dient over te gaan tot aanstelling van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De gemeente ontvangt een aangetekend schrijven van Farys d.d. 06 december 2024.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en over te gaan tot de aanstelling van één effectief vertegenwoordiger, één plaatsvervangend vertegenwoordiger + één kandidaat-bestuurder in Raad van Bestuur + lid Regionaal Adviescomité Domeindiensten.
Op 06 januari 2025 ontvangt de gemeente een mail van Dijle-Zennebekken met verzoek één effectief vertegenwoordiger en één plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Op 15 januari 2025 ontvangt de gemeente een mail van OVSG (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten) tot het aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 14 januari 2025 ontvangt de gemeente een schrijven van VVOG (Vereniging Voor Openbaar Groen) tot het aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger + kandidaat bestuurder voor het bestuursorgaan.
Op 23 mei 2025 wordt er een kennismakings- en overlegmoment georganiseerd voor de provincie Vlaams-Brabant.
Op 04 februari 2025 ontvangt de gemeente een mail van VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) tot aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger + voordragen van kandidaat-bestuurder voor het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies.
Op 06 februari 2025 ontvangt de gemeente een mail van Cipal dv.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de goedkeuring agenda + aanduiden van één effectief en één plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 03 februari 2025 ontvangt de gemeente een aangetekend schrijven van Interza cvba.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de bevestiging van de mandaten.
Kennisgeving van de aanduiding van een lid van het CBS en een administratieve vertegenwoordiger voor Strategisch Project Leve(n)de Woluwe (RLBK vzw - beslissing college d.d. 10 februari 2025, punt CBS/2025/375.
Verlenging van het Strategische Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) tot eind 2025 in het kader van de subsidies voor criminaliteitspreventie.
Toelichting bij het modeldocument van VVSG / Interafval
VVSG reikt een model van besluit voor de gemeenteraad aan waarbij het lokaal bestuur personeelsleden van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aanstelt in de zin van artikel 21 §1, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS). Dit zijn personeelsleden die binnen hun welomschreven bevoegdheden door de gemeenteraad worden aangewezen om op het grondgebied van de gemeente vaststellingen te doen van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie. We maken hierbij het onderscheid met de gemeentelijke ambtenaar-vaststeller, de gemeenschapswacht-vaststeller of de operationele personeelsleden van de politie die ook allen vaststellingen kunnen doen.
De personeelsleden moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 [tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie]. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding.
De Gemeenteraad neemt kennis van voorgestelde toelagen voor de culturele verenigingen en keurt deze goed
Deze beslissing legt de jaarlijkse toelage van de cultuurraad voor 2025 ter goedkeuring voor aan de Gemeenteraad
Voorstel tot toekenning van de jaarlijkse toelage van € 2.000 euro aan het Erfgoedcomité voor 2025.
Aanvraag subsidie Samana Zaventem voor viering op 26 oktober 2025 voor het ledenfeest ter gelegenheid voor hun 50ste verjaardag.
De GR heeft de samenstelling van de GECORO Zaventem vastgesteld in de GR-zitting van 28/01/2019 en dient deze elke legislatuur opnieuw vast te stellen. Deze blijft in dienst tot een volgende GECORO is samengesteld. De geledingen worden eerst door de GR bepaald, daarna volgt een oproeping van de kandidaten welke opnieuw worden voorgelegd aan de GR
-> werd goedgekeurd door cbs dd. 27/01/2025
Omwille van verschillende noodzaken zoals de tijdelijke huisvesting van de Academie, het jeugdhuis Zaventem alsook de strategische waarde, stelde het College van burgemeester en schepenen medio 2024 aan de Raad voor om de volledige site van Fayrs, gelegen aan de J.B Devlemincklaan 59, aan te kopen. Tevens werd reeds eerder een subsidieaanvraag ingediend voor de bosgronden. Het betreft zes percelen, gelegen te Zaventem, kadastraal gekend Sectie C, nummers 350 E, 366 C, 366 H, 366 L, 367 D en 370 A, dewelke samen een totale oppervlakte bezitten van 4 ha 00 a 69 ca en momenteel nog in eigendom zijn van FARYS, Stropstraat 1 te 9000 Gent. Op basis van een taxatieverslag, opgemaakt op datum van 7 mei 2024 door de bvba Studie- en Landmeetburo Quadrant, wordt een totale taxatiewaarde vooropgesteld van 2.848.425,00 euro (+/- 2,85 miljoen euro). De vraagprijs, overeenkomstig de éénzijdige verkoopbelofte, overschrijdt deze taxatiewaarde niet. Overwegende dat de “site FARYS” groot genoeg is voor de Academie en er geen volwaardig alternatief is én dat deze plaats ook dienst kan doen voor de herhuisvesting van het jeugdhuis, besliste de gemeenteraad principieel in zitting van 24 juni 2024 om deze percelen onderhands aan te kopen voor openbaar nut. Na het vertrek van de Academie naar de nieuwbouw, kan het geheel ook verder dienstig zijn voor activiteiten ten algemene nutte waarbij ruimte gezocht wordt zoals voor het repair cafe, het 2de kans hoekje, circulaire activiteiten, de chiro van Zaventem,…. dewelke in overleg nog nader bepaald moeten worden. In het MJP 2025 werden de nodige budgetten voorzien om deze aankoop te financieren (MJP004139). De Raad wordt verzocht, op voordracht van het College van burgemeester en schepenen, om deze definitieve aankoop goed te keuren.
Iverlek heeft in 2023 een omgevingsvergunning bekomen voor de plaatsing van een nieuwe bovengrondse HS-distributiecabine Elektriciteit (nr. 91003451) ter hoogte van het gemeentelijk privaat perceel “Kerkhof”, gelegen Bosdellestraat, gekend ten kadaster Zaventem, 4 de Afdeling Sterrebeek, Sectie C, nummer 15 C (deel). De nieuwe HS-distributiecabine zal worden voorzien op een grondperceeltje met een oppervlakte van 25,62m² ter hoogte van het bestaande gebouwtje op het gemeentelijk kerkhof. Iverlek verzoekt de gemeente om dit d.m.v. een erfpachtrecht (voorlopige overeenkomst en nadien notariële akte) voor de duur van 99 jaar te willen toestaan. Op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen, de éénmalige erfpachtvergoeding vast te stellen op 3.525,00 euro (overeenkomstig de waardebepaling volgens schattingsverslag); te betalen bij het verlijden van de authentieke akte. De raad wordt verzocht om dit erfpachtrecht, inclusief de voorwaarden en lasten, zoals opgenomen in de voorlopige erfpachtovereenkomst, vast te stellen en goed te keuren.
Jeugdmuziekatelier maakte vroeger gratis gebruik van GC De Maalderij voor hun lessen op zaterdag. Dit kan niet meer binnen het AGB. De huur wordt sinds het najaar 2024 gecompenseerd via een toelage. Deze beslissing heeft betrekking op de periode juli tot en met december 2024.
Werkingsmiddelen voor de jeugdraad Zaventem.
Voorstel tot toekenning van de jaarlijkse toelage van € 6.900 euro aan de sportraad voor 2025.
SPORTKLEDIJ - INSTAP IN RAAMOVEREENKOMST VAN CREAT VOOR POLITIE EN AGB (ZWEMBAD)
Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden